No. 32 (2024)
Articles

FLEXIBLE LEARNING IN MAIN CATEGORIES, CHARACTERISTICS, REAL PRACTICES AND STUDENT NEEDS REGARDING TEXTBOOK CONTENT

Tetiana Alieksieienko
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • students,
  • flexible learning,
  • textbook content

How to Cite

Alieksieienko Т. (2024). FLEXIBLE LEARNING IN MAIN CATEGORIES, CHARACTERISTICS, REAL PRACTICES AND STUDENT NEEDS REGARDING TEXTBOOK CONTENT. Problems of the Modern Textbook, (32), 13–23. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-13-23

Abstract

The article updates and reveals the essence of flexible learning at the conceptual level and in conceptual interpretations, the main organizational and pedagogical characteristics that reflect the peculiarities of the flexibility of the organization and the content of learning in relation to time, an individual approach and support for the personalization of the student, the relative formation of a flexible learning environment and educational space, in particular and on the example of the School of Flexible Learning and the home form of learning in foreign experience; in the context of existing practices of flexible learning for specific target groups of students. The role and potential in this process of the content of the school textbook, structured taking into account the main characteristics of flexible learning, in particular with regard to didactic-methodical and social components as extratextual, is updated. Flexibility reflects a change in the philosophy of education, the principle of child-centeredness with the dominance of the needs of the child-student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Алєксєєнко, Т.Ф. (2017). Концепції та моделі соціально-педагогічної підтримки учнівської молоді у зарубіжному досвіді. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 21(1), 33–47. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Tmpvd_2017_21(1)__5
  2. Алєксєєнко, Т.Ф. (ред.). (2017). Організація соціально-педагогічної підтримки школярів групи ризику: методичний посібник. Київ: Задруга.
  3. Лісовий, О. (2024, 18 червня). В Україні понад пів мільйона дітей навчаються дистанційно. Укрінформ. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3876170-v-ukraini-ponad-piv-miljona-ditejnavcautsa-distancijno-lisovij.html
  4. Топузов, О. (Ред.). (2022). Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу: збірник тез доповідей. Київ: Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-616-2-2022-390
  5. Топузов, О., Головко, М., Локшина, О. (2023). Освітні втрати в період воєнного стану: проблеми діагностики та компенсації. Український освітній журнал, 1, 5–13. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-5-13.
  6. Топузов, О., Засєкіна, Т. (Ред.). (2023). Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: реалії, досвід, перспективи: методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового 2023–2024 навчального року. Київ: Педагогічна думка, https://doi.org/10.32405/978-966-644-737-4-2023-192
  7. Топузов, О., Алєксєєва С., Малихін, О., Арістова, Н. (2024). Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у базовій школі: методичний посібник. Київ: Освіта.
  8. Alieksieienko, T. (2023). Socialization contexts of the development of school students in the conditions of digitalization of the educational environment and war: status and problems (Based on the materials of the empirical section). Education: Modern Discourses, 6, 59–67. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739864
  9. Діти війни. Як війна змінила життя маленьких українців. (30 травня 2024). Chas News. https://chas.news/current/diti-viini-yak-viina-zminila-zhittya-malenkih-ukraintsiv
  10. Flexible Learning School – Alternative Provision. (2020). https://www.flexiblelearning.org.uk/Jacobs, GH, & Alcock, M. (2017). Bold moves for schools: How we create amazing learning environments. Alexandria, VA, USA: ASCD.
  11. Monahan, T. (2002) Flexible Space and Embedded Pedagogy: New Options for IT. Inventio, 4 (1),1–19. http://publicsurveillance.com/papers/Inventio.htm
  12. Pane, J., Steiner, E., Baird, M., & Hamilton, L. (2015). Continuous progress: promising evidence for personalized learning. doi:10.7249/rr1365
  13. Alieksieienko, T. (2023). Socialization contexts of the development of school students in the conditions of digitalization of the educational environment and war: status and problems (Based on the materials of the empirical section). Education: Modern Discourses, 6, 59–67. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739864 (in English).
  14. Alieksieienko, T.F. (2017). Kontseptsii ta modeli sotsialno-pedahohichnoi pidtrymky uchnivskoi molodi u zarubizhnomu dosvidi. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi, 21(1), 33–47. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Tmpvd_2017_21(1)__5 (in Ukrainian).
  15. Alieksieienko, T.F. (Red.). (2017). Orhanizatsiia sotsialno-pedahohichnoi pidtrymky shkoliariv hrupy ryzyku: metodychnyi posibnyk. Kyiv: Zadruha. (in Ukrainian).
  16. Dity viiny. Yak viina zminyla zhyttia malenkykh ukraintsiv. (30 travnia 2024). Chas News. https://chas.news/current/diti-viini-yak-viina-zminila-zhittya-malenkih-ukraintsiv (in Ukrainian).
  17. Flexible Learning School – Alternative Provision. (2020). https://www.flexiblelearning.org.uk/ (in English). Jacobs, GH, & Alcock, M. (2017). Bold moves for schools: How we create amazing learning environments. Alexandria, VA, USA: ASCD. (in English).
  18. Lisovyi, O. (2024, 18 chervnia). V Ukraini ponad piv miliona ditei navchaiutsia dystantsiino. Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3876170-v-ukraini-ponad-piv-miljona-ditej-navcautsadistancijno- lisovij.html (in Ukrainian).
  19. Monahan, T. (2002) Flexible Space and Embedded Pedagogy: New Options for IT. Inventio, 4 (1), 1–19. http://publicsurveillance.com/papers/Inventio.htm (in English).
  20. Pane, J., Steiner, E., Baird, M., & Hamilton, L. (2015). Continuous progress: promising evidence for personalized learning. doi:10.7249/rr1365 (in English).
  21. Topuzov, O. (Red.). (2022). Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu: zbirnyk tez dopovidei. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-644-616-2-2022-390 (in Ukrainian).
  22. Topuzov, O., Alieksieieva S., Malykhin, O., Aristova, N. (2024). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu u bazovii shkoli: metodychnyi posibnyk. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
  23. Topuzov, O., Holovko, M., Lokshyna, O. (2023). Osvitni vtraty v period voiennoho stanu: problemy diahnostyky ta kompensatsii. Ukrainskyi osvitnii zhurnal, 1, 5–13. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-5-13. (in Ukrainian).
  24. Topuzov, O., Zasiekina, T. (Red.). (2023). Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy: realii, dosvid, perspektyvy: metodychnyi poradnyk naukovtsiv Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy do pochatku novoho 2023–2024 navchalnoho roku. Kyiv: Pedahohichna dumka, https://doi.org/10.32405/978-966-644-737-4-2023-192 (in Ukrainian).