No. 32 (2024)
Articles

THE HISTORY OF THE CREATION OF SCHOOL TEXTBOOKS ON GEOGRAPHY DURING THE PERIOD OF UKRAINE’S INDEPENDENCE

Tetiana Nazarenko
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • geography,
  • methodology of teaching geography,
  • geography textbook,
  • institutions of general secondary education,
  • Ukrainian studies content of the textbook

How to Cite

Nazarenko Т. (2024). THE HISTORY OF THE CREATION OF SCHOOL TEXTBOOKS ON GEOGRAPHY DURING THE PERIOD OF UKRAINE’S INDEPENDENCE. Problems of the Modern Textbook, (32), 149–155. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-149-155

Abstract

The article presents a retrospective analysis of textbook creation during the period ofependence of Ukraine. After the declaration of independence, textbooks of Soviet origin remained in the country, where Ukraine was considered geographically superficially, so there was a need to create Ukrainian textbooks that would have a Ukrainian content character. Since geography is an educational subject that provides knowledge that highlights the spatial relations and characteristics of the earth’s surface based on the balancing of nature and population, creating a textbook by which a new generation learns and develops is one of the fundamental issues of modern geography teaching methods. And in order to create an effective modern textbook, it is worth analysing the experience of previous generations.

The article examines issues related to the improvement of textbooks through content and methodical apparatus. The author of the article analysed the first geography textbooks of independent Ukraine regarding the Ukrainian content, the development of spatial thinking and the importance of the subject of geography during the period of Russian aggression on the territory of Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Величко, С. (1991). Літопис (Т. 1). Київ: Дніпро.
  2. Кириленко Павло. (14 жовтня 2023 р.) https://twitter.com/iurevych_iurii/status/1713092121157066815
  3. Концептуальні засади компетентнісного навчання географії та економіки. (2021). Збірник матеріалів круглого столу «Історія – діалог – траєкторія розвитку», присвяченого 85 річчю відділу навчання географії та економіки Інституту педагогіки НАПН України. Педагогічна думка, м. Київ, Україна. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/history.pdf
  4. Криловець, М. Г. (2007). Фахова та методична підготовка майбутніх учителів географії: теорія і практика. Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя.
  5. Круль, В. П. (2000). Історія та методика географічної науки: конспект лекцій. Чернівці: Рута.
  6. Міжнародна Хартія географічної освіти. (2019). https://www.igu-cge.org/wp-content/uploads/2019/03/IGU_2016_eng_ver25Feb2019.pdf
  7. Назаренко, Т. Г. (2016). Методика навчання географії України в загальноосвітніх навчальних закладах (особливості навчання), 11 (155). http://lib/sstta.gov.ua/id/eprint/707431
  8. Рудницький, С. (1923). Україна – наш рідний край. Коротка ґеоґрафія. Берлін: Українське Слово.
  9. Русова, С. (1918). Початкова географія. Київ. Друкар.
  10. Тімець, О. В. (2011). Теорія і практика фахової компетентності вчителя географії у процесі професійної підготовки [Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти]. Черкаси. https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/3092/1/aref_Timets.pdf
  11. Український центр оцінювання якості освіти. УЦЯО. (2024). Cкладники національного мультипредметного тесту. https://testportal.gov.ua/skladnyky-natsionalnogo-multypredmetnogo-testu/
  12. Шоробура, І. М. (2016). Становлення та розвиток шкільної географічної освіти в Україні (XIX −XX століття) [Дисертація доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки]. Київ.
  13. Kontseptualni zasady kompetentnisnoho navchannia heohrafii ta ekonomiky. (2021). Zbirnyk materialiv kruhloho stolu «Istoriia – dialoh –traiektoriia rozvytku», prysviachenoho 85 richchiu viddilu navchannia heohrafii ta ekonomiky Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy. Pedahohichna dumka, m. Kyiv, Ukraina. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/history.pdf (in Ukrainian).
  14. Krul, V. P. (2000). Istoriia ta metodyka heohrafichnoi nauky: konspekt lektsii. Chernivtsi: Ruta. (in Ukrainian).
  15. Krylovets, M. H. (2007). Fakhova ta metodychna pidhotovka maibutnikh uchyteliv heohrafii: teoriia i praktyka. Nizhyn: Vyd-vo NDU im. M. Hoholia. (in Ukrainian).
  16. Kyrylenko Pavlo. (14 zhovtnia 2023 r.) https://twitter.com/iurevych_iurii/status/1713092121157066815 (in Ukrainian).
  17. Mizhnarodna Khartiia heohrafichnoi osvity. (2019). https://www.igu-cge.org/wp-content/uploads/2019/03/IGU_2016_eng_ver25Feb2019.pdf (in Ukrainian).
  18. Nazarenko, T. H. (2016). Metodyka navchannia heohrafii Ukrainy v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh (osoblyvosti navchannia), 11 (155). http://lib/sstta.gov.ua/id/eprint/707431 (in Ukrainian).
  19. Rudnytskyi, S. (1923). Ukraina – nash ridnyi krai. Korotka geografiia. Berlin: Ukrainske Slovo. (in Ukrainian).
  20. Rusova, S. (1918). Pochatkova heohrafiia. Kyiv. Drukar. (in Ukrainian).
  21. Shorobura, I. M. (2016). Stanovlennia ta rozvytok shkilnoi heohrafichnoi osvity v Ukraini (XIX − XX stolittia) [Dysertatsiia doktora pedahohichnykh nauk zi spetsialnosti 13.00.01 – zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky]. Kyiv. (in Ukrainian).
  22. Timets, O. V. (2011). Teoriia i praktyka fakhovoi kompetentnosti vchytelia heohrafii u protsesi profesiinoi pidhotovky [Avtoreferat dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia doktora pedahohichnykh nauk zi spetsialnosti 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoi osvity]. Cherkasy. https://dspace.udpu. edu.ua/bitstream/6789/3092/1/aref_Timets.pdf (in Ukrainian).
  23. Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. UTsIaO. (2024). Ckladnyky natsionalnoho multypredmetnoho testu. https://testportal.gov.ua/skladnyky-natsionalnogo-multypredmetnogotestu/ (in Ukrainian).
  24. Velychko, S. (1991). Litopys (T. 1). Kyiv: Dnipro. (in Ukrainian).