No. 32 (2024)
Articles

FORMATION OF GREEN COMPETENCE OF STUDENTS OF GRADES 5-7 USING THE TEXTBOOK OF UKRAINIAN LITERATURE

Olesіa Slyzhuk
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • textbook of Ukrainian literature,
  • key competencies,
  • green competence,
  • sustainability;,
  • literary education

How to Cite

Slyzhuk О. (2024). FORMATION OF GREEN COMPETENCE OF STUDENTS OF GRADES 5-7 USING THE TEXTBOOK OF UKRAINIAN LITERATURE. Problems of the Modern Textbook, (32), 248–255. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-248-255

Abstract

The article analyses the system of questions and tasks aimed at the formation of environmental competence of students of grades 5-7 in Ukrainian literature textbooks. Scientific works that summarize the experience of integrating environmental competence at different educational levels are considered. The main problems of the formation of key competencies in the process of literary education have been identified. It is noted that the relevance of the researched problem is determined by the implementation of the State Standard of Basic Secondary Education and educational reforms. During the analysis and generalization of the achievements of Ukrainian and foreign scientists in the development and implementation of the concept of competence training, aspects were identified that require detailed scientific development.

The process of forming green competence during the teaching of Ukrainian literature in grades 5-7 of Ukrainian School based on the textbooks prepared at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine is described. Lines of integration of basic knowledge of ecology into the process of studying thematic sections of textbooks are highlighted. The system of questions and tasks presented in the textbooks, aimed at the formation of research scientific and ecological skills, and the development of an evaluative attitude towards the actions and behaviour of literary heroes and situations related to ecology, is substantiated.

In the process of approbation of textbooks of Ukrainian literature in grades 5-7 of Ukrainian School, ways of combining the textbook and other teaching aids for the effective formation of green competence were identified. It has been proven that the textbook of Ukrainian literature is one of the main means of forming the key competencies in students of Ukrainian School. The system of questions and tasks of Ukrainian literature textbooks for grades 5-7 promotes the development of ecological thinking and ecological culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бондаренко, Ю. І. (2020). Формування математичної компетентності в процесі шкільного навчання художньої літератури. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), 2, 19–26. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-2-19-26
  2. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyakipitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
  3. Білявський, Г.О. (2009). Екологічна освіта. Енциклопедія Сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. https://esu.com.ua/article-18681
  4. Жирська, Г. (2014). Формування в учнів ціннісного ставлення до природи як компонента екологічної культури. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 2, 74–81.
  5. Концепція екологічної освіти України. (2001). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text
  6. Крива, М. & Лисак, І. (2019) Формування екологічної компетентності учнів початкових класів у європейському контексті. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, 34, 107–115. http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2019.34.10579
  7. Лебідь, С. Г. (2009). Екологічна складова змісту освіти для сталого розвитку. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу Києво-Могилянська академія. Серія: Педагогіка, 112, Вип. 99, 25–29.
  8. Лук’янова, Л. Б. (2008) Сучасні підходи до формування екологічної компетентності фахівців. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць, 17, 60–66.
  9. Пустовіт, Н. А., Пруцакова, О. Л., Колонькова, О. О., Тарасюк, Г. П. & Солобай, Ю. В. (2016). Екологізація освітнього простору сучасної загальноосвітньої школи: монографія. Київ: Інститут проблем виховання НАПН України.
  10. Романишина, Н. В. (2023). Педагогічний потенціал шкільного курсу української літератури у формуванні математичної компетентності. Природнича освіта та наука, 2, 18–24. https://doi.org/10.32782/NSER/2023-2-3
  11. Федій, О., Макаренко, Я. & Мірошніченко, Т. (2022). Формування екологічної компетентності молодших школярів засобами екологічної стежки. Естетика і етика педагогічної дії, 26, 216–230. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273189
  12. Цурман, Г. А. & Тарасенко, Г. С. (2022) Формування екологічної культури особистості в освітньому середовищі. Еколого-збалансований розвиток суспільства: стан, проблеми, перспективи: науково-методичне видання, 4, 125–131.
  13. Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
  14. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І. & Слижук, О. А. (2022). Українська література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
  15. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І. & Слижук, О. А. (2023). Українська література: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
  16. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І., Слижук, О. А. & Тригуб, І. А. (2024). Українська література: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Грамота.
  17. Bianchi, G., Pisiotis, U. & Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp: The European sustainability competence framework. Publications Office of the European Union. Luxembourg. https://doi.org/10.2760/821058
  18. Bianchi, G., Pisiotis, U. & Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp: The European sustainability competence framework. Publications Office of the European Union. Luxembourg. https://doi.org/10.2760/821058 (in English).
  19. Biliavskyi, H.O. (2009). Ekolohichna osvita. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. https://esu.com.ua/article-18681 (in Ukrainian).
  20. Bondarenko, Yu. I. (2020). Formuvannia matematychnoi kompetentnosti v protsesi shkilnoho navchannia khudozhnoi literatury. Naukovi zapysky. Seriia «Psykholoho-pedahohichni nauky» (Nizhynskyi derzhavnyi universytet imeni Mykoly Hoholia), 2, 19–26. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-2-19-26 (in Ukrainian).
  21. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannyaderzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (in Ukrainian).
  22. Fedii, O., Makarenko, Ya. & Miroshnichenko, T. (2022). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv zasobamy ekolohichnoi stezhky. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, 26, 216–230. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273189 (in Ukrainian).
  23. Kontseptsiia ekolohichnoi osvity Ukrainy. (2001). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text (in Ukrainian).
  24. Kryva, M. & Lysak, I. (2019) Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv pochatkovykh klasiv u yevropeiskomu konteksti. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna, 34, 107–115. http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2019.34.10579 (in Ukrainian).
  25. Lebid, S. H. (2009). Ekolohichna skladova zmistu osvity dlia staloho rozvytku. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu Kyievo-Mohylianska akademiia. Seriia: Pedahohika, 112, Vyp. 99, 25–29. (in Ukrainian).
  26. Lukianova, L. B. (2008) Suchasni pidkhody do formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti fakhivtsiv. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zbirnyk naukovykh prats, 17, 60–66. (in Ukrainian).
  27. Pustovit, N. A., Prutsakova, O. L., Kolonkova, O. O., Tarasiuk, H. P. & Solobai, Yu. V. (2016). Ekolohizatsiia osvitnoho prostoru suchasnoi zahalnoosvitnoi shkoly: monohrafiia. Kyiv: Instytut problem vykhovannia NAPN Ukrainy. (in Ukrainian).
  28. Romanyshyna, N. V. (2023). Pedahohichnyi potentsial shkilnoho kursu ukrainskoi literatury u formuvanni matematychnoi kompetentnosti. Pryrodnycha osvita ta nauka, 2, 18–24. https://doi.org/10.32782/NSER/2023-2-3 (in Ukrainian).
  29. Tsurman, H. A. & Tarasenko, H. S. (2022) Formuvannia ekolohichnoi kultury osobystosti v osvitnomu seredovyshchi. Ekoloho-zbalansovanyi rozvytok suspilstva: stan, problemy, perspektyvy: naukovometodychne vydannia, 4, 125–131. (in Ukrainian).
  30. Yatsenko, T. & Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).
  31. Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I. & Slyzhuk, O. A. (2022). Ukrainska literatura: pidruchnyk dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
  32. Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I. & Slyzhuk, O. A. (2023). Ukrainska literatura: pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
  33. Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I., Slyzhuk, O. A. & Tryhub, I. A. (2024). Ukrainska literatura: pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian).
  34. Zhyrska, H. (2014). Formuvannia v uchniv tsinnisnoho stavlennia do pryrody yak komponenta ekolohichnoi kultury. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika, 2, 74–81. (in Ukrainian).