№ 32 (2024)
Статті

ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 5-7 КЛАСІВ ЗАСОБАМИ ПІДРУЧНИКА УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Олеся Слижук
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • підручник української літератури,
  • ключові компетентності,
  • екологічна компетентність,
  • сталий розвиток,
  • літературна освіта

Як цитувати

Слижук, О. (2024). ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 5-7 КЛАСІВ ЗАСОБАМИ ПІДРУЧНИКА УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 248–255. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-248-255

Анотація

У статті проаналізовано систему запитань і завдань, спрямованих на формування екологічної компетентності учнів 5–7 класів у підручниках української літератури. Розглянуто наукові праці, у яких узагальнено досвід інтеграції екологічної компетентності на різних освітніх рівнях. Визначено основні проблеми формування ключових компетентностей у процесі літературної освіти. Зауважено, що актуальність досліджуваної проблеми зумовлена упровадженням Державного стандарту базової середньої освіти та освітніх реформ. Під час аналізу й узагальнення здобутків українських та зарубіжних учених у розробці та впровадженні концепції компетентнісного навчання виявлено аспекти, які потребують детальної наукової розробки.

Описано процес формування екологічної компетентності під час навчання української літератури в 5–7 класах Нової української школи за підручниками, підготовленими в Інституті педагогіки НАПН України. Виділено лінії інтеграції базових знань з екології у процес вивчення тематичних розділів підручників. Обґрунтовано систему запитань і завдань, представлених у підручниках, спрямованих на формування дослідницьких науково-екологічних умінь та розвиток оцінного ставлення до вчинків та поведінки літературних героїв і ситуацій, пов’язаних із екологією.

У процесі апробації підручників української літератури у 5–7 класах Нової української школи виділено способи поєднання підручника та інших засобів навчання для ефективного формування екологічної компетентності.

Доведено, що підручник української літератури є одним із основних засобів формування ключових компетентностей Нової української школи. Система запитань і завдань підручників української літератури для 5–7 класів сприяє розвитку екологічного мислення й екологічної культури, а науково-популярні та художні тексти поглиблюють знання учнів про довкілля та необхідність його збереження. Інтеграція запитань і завдань для розвитку ключових компетентностей у навчання української літератури сприяє формуванню в учнів цілісної картини світу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Бондаренко, Ю. І. (2020). Формування математичної компетентності в процесі шкільного навчання художньої літератури. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), 2, 19–26. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-2-19-26
  2. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyakipitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
  3. Білявський, Г.О. (2009). Екологічна освіта. Енциклопедія Сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. https://esu.com.ua/article-18681
  4. Жирська, Г. (2014). Формування в учнів ціннісного ставлення до природи як компонента екологічної культури. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 2, 74–81.
  5. Концепція екологічної освіти України. (2001). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text
  6. Крива, М. & Лисак, І. (2019) Формування екологічної компетентності учнів початкових класів у європейському контексті. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, 34, 107–115. http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2019.34.10579
  7. Лебідь, С. Г. (2009). Екологічна складова змісту освіти для сталого розвитку. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу Києво-Могилянська академія. Серія: Педагогіка, 112, Вип. 99, 25–29.
  8. Лук’янова, Л. Б. (2008) Сучасні підходи до формування екологічної компетентності фахівців. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць, 17, 60–66.
  9. Пустовіт, Н. А., Пруцакова, О. Л., Колонькова, О. О., Тарасюк, Г. П. & Солобай, Ю. В. (2016). Екологізація освітнього простору сучасної загальноосвітньої школи: монографія. Київ: Інститут проблем виховання НАПН України.
  10. Романишина, Н. В. (2023). Педагогічний потенціал шкільного курсу української літератури у формуванні математичної компетентності. Природнича освіта та наука, 2, 18–24. https://doi.org/10.32782/NSER/2023-2-3
  11. Федій, О., Макаренко, Я. & Мірошніченко, Т. (2022). Формування екологічної компетентності молодших школярів засобами екологічної стежки. Естетика і етика педагогічної дії, 26, 216–230. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273189
  12. Цурман, Г. А. & Тарасенко, Г. С. (2022) Формування екологічної культури особистості в освітньому середовищі. Еколого-збалансований розвиток суспільства: стан, проблеми, перспективи: науково-методичне видання, 4, 125–131.
  13. Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
  14. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І. & Слижук, О. А. (2022). Українська література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
  15. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І. & Слижук, О. А. (2023). Українська література: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
  16. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І., Слижук, О. А. & Тригуб, І. А. (2024). Українська література: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Грамота.
  17. Bianchi, G., Pisiotis, U. & Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp: The European sustainability competence framework. Publications Office of the European Union. Luxembourg. https://doi.org/10.2760/821058
  18. Bianchi, G., Pisiotis, U. & Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp: The European sustainability competence framework. Publications Office of the European Union. Luxembourg. https://doi.org/10.2760/821058 (in English).
  19. Biliavskyi, H.O. (2009). Ekolohichna osvita. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. https://esu.com.ua/article-18681 (in Ukrainian).
  20. Bondarenko, Yu. I. (2020). Formuvannia matematychnoi kompetentnosti v protsesi shkilnoho navchannia khudozhnoi literatury. Naukovi zapysky. Seriia «Psykholoho-pedahohichni nauky» (Nizhynskyi derzhavnyi universytet imeni Mykoly Hoholia), 2, 19–26. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-2-19-26 (in Ukrainian).
  21. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannyaderzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (in Ukrainian).
  22. Fedii, O., Makarenko, Ya. & Miroshnichenko, T. (2022). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv zasobamy ekolohichnoi stezhky. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, 26, 216–230. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2022.26.273189 (in Ukrainian).
  23. Kontseptsiia ekolohichnoi osvity Ukrainy. (2001). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text (in Ukrainian).
  24. Kryva, M. & Lysak, I. (2019) Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv pochatkovykh klasiv u yevropeiskomu konteksti. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna, 34, 107–115. http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2019.34.10579 (in Ukrainian).
  25. Lebid, S. H. (2009). Ekolohichna skladova zmistu osvity dlia staloho rozvytku. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu Kyievo-Mohylianska akademiia. Seriia: Pedahohika, 112, Vyp. 99, 25–29. (in Ukrainian).
  26. Lukianova, L. B. (2008) Suchasni pidkhody do formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti fakhivtsiv. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zbirnyk naukovykh prats, 17, 60–66. (in Ukrainian).
  27. Pustovit, N. A., Prutsakova, O. L., Kolonkova, O. O., Tarasiuk, H. P. & Solobai, Yu. V. (2016). Ekolohizatsiia osvitnoho prostoru suchasnoi zahalnoosvitnoi shkoly: monohrafiia. Kyiv: Instytut problem vykhovannia NAPN Ukrainy. (in Ukrainian).
  28. Romanyshyna, N. V. (2023). Pedahohichnyi potentsial shkilnoho kursu ukrainskoi literatury u formuvanni matematychnoi kompetentnosti. Pryrodnycha osvita ta nauka, 2, 18–24. https://doi.org/10.32782/NSER/2023-2-3 (in Ukrainian).
  29. Tsurman, H. A. & Tarasenko, H. S. (2022) Formuvannia ekolohichnoi kultury osobystosti v osvitnomu seredovyshchi. Ekoloho-zbalansovanyi rozvytok suspilstva: stan, problemy, perspektyvy: naukovometodychne vydannia, 4, 125–131. (in Ukrainian).
  30. Yatsenko, T. & Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).
  31. Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I. & Slyzhuk, O. A. (2022). Ukrainska literatura: pidruchnyk dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
  32. Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I. & Slyzhuk, O. A. (2023). Ukrainska literatura: pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
  33. Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I., Slyzhuk, O. A. & Tryhub, I. A. (2024). Ukrainska literatura: pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian).
  34. Zhyrska, H. (2014). Formuvannia v uchniv tsinnisnoho stavlennia do pryrody yak komponenta ekolohichnoi kultury. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika, 2, 74–81. (in Ukrainian).