SPEECH SITUATIONS AS A TOOL FOR FORMATION OF KEY COMPETENCIES OF 7-8 GRADE STUDENTS IN THE PROCESS OF LEARNING FOREIGN LANGUAGES
Published 2024-12-31
Keywords
- speech situation,
- speech activity,
- competence-oriented training
How to Cite
Copyright (c) 2024 Михайло Яковчук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article substantiates the methodological principles of producing speech situations in the process of competence-based teaching of German to 7-8 grade students. The content of speech situations as a means of forming competencies in accordance with the topics of communication of 7th grade students and the content of model curricula is determined. It has been found that speech situations are able to ensure that students master not only thematic language material within the proposed situational tasks, but also contribute to the acquisition of mechanisms of speech interaction and features of appropriate communicative behavior when generating speech utterances in accordance with the content of competencies, the formation of which is aimed at the educational activity. The methodological functions of speech situations as important means of forming intercultural foreign language communicative competence are outlined and characterized. The technology of competence-based teaching of foreign language communication to students of general secondary education institutions by means of speech situations is defined and substantiated, the stages are outlined and a system of communicative actions to be performed by students in the process of its implementation is proposed. The main concepts of the study have been tested by the author in her own pedagogical activity.
Downloads
References
- Кабінет Міністрів України. (2020, 30 серпня). Державний стандарт базової середньої освіти (Постанова № 898). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
- Міністерство освіти і науки України. (2016). Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf
- Редько, В. Г. (2021). Дидактичне моделювання мовленнєвих ситуацій як засобів компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал, 1, 30–42.
- Редько, В. Г. (ред.). (2023). Навчання іноземних мов у гімназії: Збірник методичних матеріалів для вчителів іноземних мов. Тернопіль: Лібра Терра.
- Редько, В. Г., Шаленко, О. П., Сотникова, С. І., Коваленко, О. Я., Коропецька, І. Б., Якоб, О. М., Самойлюкевич, І. В., Добра, О. М., & Кіор, Т. М. (2021). Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (Наказ № 795). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf
- Симоненко, Т. В. (2006). Теорія і практика формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів: монографія. Черкаси: Видавництво О. Ю. Вовчок.
- Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020, 30 serpnia). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (Postanova № 898). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (in Ukrainian).
- Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2016). Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
- Redko, V. H. (2021). Dydaktychne modeliuvannia movlennievykh sytuatsii yak zasobiv kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 30–42. (in Ukrainian).
- Redko, V. H. (red.). (2023). Navchannia inozemnykh mov u himnazii: Zbirnyk metodychnykh materialiv dlia vchyteliv inozemnykh mov. Ternopil: Libra Terra. (in Ukrainian).
- Redko, V. H., Shalenko, O. P., Sotnykova, S. I., Kovalenko, O. Ya., Koropetska, I. B., Yakob, O. M., Samoiliukevych, I. V., Dobra, O. M., & Kior, T. M. (2021). Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova. 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (Nakaz № 795). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf (in Ukrainian).
- Symonenko, T. V. (2006). Teoriia i praktyka formuvannia profesiinoi movnokomunikatyvnoi kompetentsii studentiv filolohichnykh fakultetiv: monohrafiia. Cherkasy: Vydavnytstvo O. Yu. Vovchok. (in Ukrainian).