IMPLEMENTATION OF A COMPETENCY-BASED APPROACH IN TEACHING UKRAINIAN LITERATURE IN GRADES 5-7
Published 2024-12-31
Keywords
- literary education,
- subject-specific competence,
- key competencies,
- competency-based approach,
- student-reader
- model curriculum ...More
How to Cite
Copyright (c) 2024 Олеся Слижук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
This article synthesizes the theoretical issues requiring in-depth analysis for the effective implementation of a competency-based approach in contemporary literary education. It analyses research by Ukrainian and foreign scholars aimed at addressing the challenges of developing key competencies among students during literature lessons. The main problems in developing key competencies in the process of literary education are identified. The results of a diagnostic study on the implementation of a competency-based approach to teaching Ukrainian literature, conducted by Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, are presented. The relevance of the research problem is due to the introduction of the State Standard for Basic Secondary Education and educational reforms. Through analysis and generalization of the achievements of Ukrainian and foreign scholars in the development and implementation of the competency-based learning concept, aspects requiring detailed scientific development have been identified.
The article describes techniques for developing subject-specific reading and key competencies during the teaching of Ukrainian literature in grades 5-7 of the New Ukrainian School. Key competencies are distinguished, including those formed within the field, through interdisciplinary integration, and universal competencies that will help students successfully function in a dynamic modern society.
The principles of implementing a competency-based approach in literary education are highlighted: individualization and differentiation of learning, a connection with real-life situations of students, a focus on developing their creativity, and the organization of cooperation in completing learning tasks.
It is assumed that the formation of key competencies of 5-7 graders will be facilitated by a methodologically sound system of competency-oriented tasks. The prospects for their development and testing in the educational process are considered.
Downloads
References
- Бібік, Н. М., Вашуленко, М. С., Мартиненко, В. О. та ін. (2014). Формування предметних компетентностей в учнів початкової школи : монографія. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8138/
- Голуб, Н. Б., Васильєва, Д. В., Засєкіна, Т. М., Науменко, С. О., Туташинський, В. І., & Яценко, Т. О. (2021). Використання модельних навчальних програм в освітньому процесі гімназії: методичні рекомендації. Київ: КОНВІ ПРІНТ. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Vykorystannia-modelnykh-navch-prohram.pdf
- Ляшенко, О. І. (2020). Основні підходи до проєктування змісту базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 24, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119
- Ситченко, А. Л. (2019). До поняття і структури формування компетентного читача у шкільному курсі української літератури. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки, 3, 207–211.
- Слижук, О. А. (2022). Формування ключових компетентностей у процесі вивчення сучасної української літератури в 5 класі Нової української школи. У Інновації в сучасній освіті: методологія, технології, ресурсне забезпечення, дидактичні та виховні аспекти: збірник наукових праць за матеріалами Міжнародної науково-практичної конференції (20 травня 2022 р., с. 99–103). Ізмаїл: РВВ ІДГУ.
- Фасоля, А. М. (2017). Читацька компетентність: що формуємо, що і як перевіряємо й оцінюємо. Дивослово, 10, 8–15.
- Яценко, Т. О., Качак, Т. Б., Пахаренко, В. І. та ін. (2021). Українська література. 5–6 класи: модельна навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/726148/
- Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І., Слижук, О. А. & Тригуб, І. А. (2023). Українська література. 7–9 класи: модельна навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/736211/
- Яценко, Т. (2021) Читацька компетентність. У Енциклопедія освіти (2-ге вид., допов. та перероб.) (Кремень, В.Г., Луговий, В. І., Топузов, О. М. (ред.)). (с. 99–105). Київ: Юрінком Інтер.
- Яценко, Т. О. (2023). Компетентнісна модель підручника української літератури для 6 класу Нової української школи. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія «Педагогічні науки», 1, 244–250. https://doi.org/10.31376/2410-0897-2023-1-51-244-250
- Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
- Яценко, Т. & Слижук, О. (2022). Формування предметної компетентності учнів 5‒6 класів Нової української школи в процесі навчання української літератури. Інноваційна педагогіка, 51, 88–91. https://doi.org/10.32782/26636085/2022/51.2.17
- Яценко, Т. О. & Слижук, О. А. (2024). Формування читацької грамотності учнів 5‒6 класів на уроках української літератури: методичний посібник. Київ: Освіта.
- Alfonso-Benlliure, V. et al. (2022). Literary competence and creativity in secondary students. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 97 (36.3), 155–170 https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96542
- Byrne, J., Downey, C. & Souza, A. (2013). Teaching and learning in a competence-based curriculum: the case of four secondary schools in England. The Curriculum Journal, 24 (3), 351–368. http://dx.doi.org/10.1080/09585176.2012.731008
- Dabrowski, M. & Wisniewski, J. (2011). Translating key competences into the school curriculum: Lessons from the Polish experience. European Journal of Education, 46 (3), 323–340. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2011.01483.x
- Sadoski, М. & Paivio, A. (2007). Toward a Unified Theory of Reading. Scientific Studies of Reading, 11 (4), 337–356. https://doi.org/10.1080/10888430701530714
- Witte, T., Janssen, T. & Rijlaarsdam, G. (2006). Literary competence and the literature curriculum. Paper for the International Colloquium Mother Tongue Education in Multicultural World: Case Studies and Networking for Change, 22–25.
- Yatsenko, T., Slyzhuk, O., Hohol, N., Novykov, A. & Hrychanyk, N. (2024). Competence-based approach to studying contemporary Ukrainian literature by early adolescents: theory and practice. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, 1 (17), 1–16. https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse1.1-16
- Alfonso-Benlliure, V. et al. (2022). Literary competence and creativity in secondary students. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 97 (36.3), 155–170 https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96542 (in English).
- Bibik, N. M., Vashulenko, M. S., Martynenko, V. O. ta in. (2014). Formuvannia predmetnykh kompetentnostei v uchniv pochatkovoi shkoly: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8138/ (in Ukrainian).
- Byrne, J., Downey, C. & Souza, A. (2013). Teaching and learning in a competence-based curriculum: the case of four secondary schools in England. The Curriculum Journal, 24 (3), 351–368. http://dx.doi.org/10.1080/09585176.2012.731008 (in English).
- Dabrowski, M. & Wisniewski, J. (2011). Translating key competences into the school curriculum: Lessons from the Polish experience. European Journal of Education, 46 (3), 323–340. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2011.01483.x (in English).
- Fasolia, A. M. (2017). Chytatska kompetentnist: shcho formuiemo, shcho i yak pereviriaiemo y otsiniuiemo. Dyvoslovo, 10, 8–15. (in Ukrainian).
- Holub, N. B., Vasylieva, D. V., Zasiekina, T. M., Naumenko, S. O., Tutashynskyi, V. I., & Yatsenko, T. O. (2021). Vykorystannia modelnykh navchalnykh prohram v osvitnomu protsesi himnazii: metodychni rekomendatsii. Kyiv: KONVI PRINT. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Vykorystannia-modelnykh-navch-prohram.pdf (in Ukrainian).
- Liashenko, O. I. (2020). Osnovni pidkhody do proiektuvannia zmistu bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119 (in Ukrainian).
- Sadoski, М. & Paivio, A. (2007). Toward a Unified Theory of Reading. Scientific Studies of Reading, 11 (4), 337–356. https://doi.org/10.1080/10888430701530714 (in English).
- Slyzhuk, O. A. (2022). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei u protsesi vyvchennia suchasnoi ukrainskoi literatury v 5 klasi Novoi ukrainskoi shkoly. In Innovatsii v suchasnii osviti: metodolohiia, tekhnolohii, resursne zabezpechennia, dydaktychni ta vykhovni aspekty: zbirnyk naukovykh prats za materialamy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (May 20, 2022, pp. 99–103). Izmail: RVV IDHU. (in Ukrainian).
- Sytchenko, A. L. (2019). Do poniattia i struktury formuvannia kompetentnoho chytacha u shkilnomu kursi ukrainskoi literatury. Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky, 3, 207–211. (in Ukrainian).
- Witte, T., Janssen, T. & Rijlaarsdam, G. (2006). Literary competence and the literature curriculum. Paper for the International Colloquium Mother Tongue Education in Multicultural World: Case Studies and Networking for Change, 22–25. (in English).
- Yatsenko, T. & Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. & Slyzhuk, O. (2022). Formuvannia predmetnoi kompetentnosti uchniv 5‒6 klasiv Novoi ukrainskoi shkoly v protsesi navchannia ukrainskoi literatury. Innovatsiina pedahohika, 51, 88–91. https://doi.org/10.32782/26636085/2022/51.2.17 (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. (2021) Chytatska kompetentnist. In Entsyklopediia osvity (2nd ed., rev. and exp.) (Kremen, V.H., Luhovyi, V. I., Topuzov, O. M. (eds.)). (pp. 99–105). Kyiv: Yurinkom Inter. (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. O. & Slyzhuk, O. A. (2024). Formuvannia chytatskoi hramotnosti uchniv 5 6 klasiv na urokakh ukrainskoi literatury: metodychnyi posibnyk. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. O. (2023). Kompetentnisna model pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 6 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Seriia «Pedahohichni nauky», 1, 244–250. https://doi.org/10.31376/2410-0897-2023-1-51-244-250 (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. O., Kachak, T. B., Pakharenko, V. I. at al. (2021). Ukrainska literatura. 5–6 klasy: modelna navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/726148/ (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I., Slyzhuk, O. A. & Tryhub, I. A. (2023). Ukrainska literatura. 7–9 klasy: modelna navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/736211/ (in Ukrainian).
- Yatsenko, T., Slyzhuk, O., Hohol, N., Novykov, A. & Hrychanyk, N. (2024). Competence-based approach to studying contemporary Ukrainian literature by early adolescents: theory and practice. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, 1 (17), 1–16. https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse1.1-16 (in English).