Опубліковано 31.12.2024
Ключові слова
- літературна освіта,
- предметна компетентність,
- ключові компетентності,
- компетентнісно орієнтований підхід,
- учень-читач
- модельна навчальна програма ...Більше
Як цитувати
Авторське право (c) 2024 Олеся Слижук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті узагальнено теоретичні питання, які потребують детального аналізу для ефективного впровадження компетентнісного підходу в сучасній літературній освіті. Здійснено аналіз досліджень українських та зарубіжних учених, спрямованих на подолання труднощів у формуванні ключових компетентностей учнів під час навчання літератури. Визначено основні проблеми формування ключових компетентностей у процесі літературної освіти. Зазначено результати пропедевтичного діагностування проблеми впровадження компетентнісного підходу до навчання української літератури, проведеного співробітниками Інституту педагогіки НАПН України. Зауважено, що актуальність досліджуваної проблеми зумовлена упровадженням Державного стандарту базової середньої освіти та освітніх реформ. Під час аналізу й узагальнення здобутків українських та зарубіжних учених у розробці та впровадженні концепції компетентнісного навчання виявлено аспекти, які потребують детальної наукової розробки
Описано прийоми формування предметної читацької та ключових компетентностей під час навчання української літератури в 5‒7 класах Нової української школи. Визначено споріднені групи прийомів, які сприяють розвитку комплексу наскрізних умінь і аналітичних навичок учнів.
Серед ключових компетентностей виділено ті, що формуються у межах галузі, за допомогою міжгалузевої інтеграції та універсальні, що допоможуть учням успішно функціонувати в динамічному сучасному соціумі.
Виділено принципи реалізації компетентнісного підходу в літературній освіті: індивідуалізацію та диференціацію навчання, зв’язок із реальними життєвими ситуаціями учнів, орієнтацію на розвиток їх креативності та організацію співпраці у виконанні навчальних завдань.
Зроблено припущення, що формуванню предметної читацької і ключових компетентностей учнів 5–7 класів сприятиме методично обґрунтована система компетентнісно орієнтованих запитань і завдань. Розглянуто перспективи їх розробки й апробації в освітньому процесі сучасних закладів загальної середньої освіти.
Завантаження
Посилання
- Бібік, Н. М., Вашуленко, М. С., Мартиненко, В. О. та ін. (2014). Формування предметних компетентностей в учнів початкової школи : монографія. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8138/
- Голуб, Н. Б., Васильєва, Д. В., Засєкіна, Т. М., Науменко, С. О., Туташинський, В. І., & Яценко, Т. О. (2021). Використання модельних навчальних програм в освітньому процесі гімназії: методичні рекомендації. Київ: КОНВІ ПРІНТ. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Vykorystannia-modelnykh-navch-prohram.pdf
- Ляшенко, О. І. (2020). Основні підходи до проєктування змісту базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 24, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119
- Ситченко, А. Л. (2019). До поняття і структури формування компетентного читача у шкільному курсі української літератури. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки, 3, 207–211.
- Слижук, О. А. (2022). Формування ключових компетентностей у процесі вивчення сучасної української літератури в 5 класі Нової української школи. У Інновації в сучасній освіті: методологія, технології, ресурсне забезпечення, дидактичні та виховні аспекти: збірник наукових праць за матеріалами Міжнародної науково-практичної конференції (20 травня 2022 р., с. 99–103). Ізмаїл: РВВ ІДГУ.
- Фасоля, А. М. (2017). Читацька компетентність: що формуємо, що і як перевіряємо й оцінюємо. Дивослово, 10, 8–15.
- Яценко, Т. О., Качак, Т. Б., Пахаренко, В. І. та ін. (2021). Українська література. 5–6 класи: модельна навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/726148/
- Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І., Слижук, О. А. & Тригуб, І. А. (2023). Українська література. 7–9 класи: модельна навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/736211/
- Яценко, Т. (2021) Читацька компетентність. У Енциклопедія освіти (2-ге вид., допов. та перероб.) (Кремень, В.Г., Луговий, В. І., Топузов, О. М. (ред.)). (с. 99–105). Київ: Юрінком Інтер.
- Яценко, Т. О. (2023). Компетентнісна модель підручника української літератури для 6 класу Нової української школи. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія «Педагогічні науки», 1, 244–250. https://doi.org/10.31376/2410-0897-2023-1-51-244-250
- Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
- Яценко, Т. & Слижук, О. (2022). Формування предметної компетентності учнів 5‒6 класів Нової української школи в процесі навчання української літератури. Інноваційна педагогіка, 51, 88–91. https://doi.org/10.32782/26636085/2022/51.2.17
- Яценко, Т. О. & Слижук, О. А. (2024). Формування читацької грамотності учнів 5‒6 класів на уроках української літератури: методичний посібник. Київ: Освіта.
- Alfonso-Benlliure, V. et al. (2022). Literary competence and creativity in secondary students. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 97 (36.3), 155–170 https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96542
- Byrne, J., Downey, C. & Souza, A. (2013). Teaching and learning in a competence-based curriculum: the case of four secondary schools in England. The Curriculum Journal, 24 (3), 351–368. http://dx.doi.org/10.1080/09585176.2012.731008
- Dabrowski, M. & Wisniewski, J. (2011). Translating key competences into the school curriculum: Lessons from the Polish experience. European Journal of Education, 46 (3), 323–340. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2011.01483.x
- Sadoski, М. & Paivio, A. (2007). Toward a Unified Theory of Reading. Scientific Studies of Reading, 11 (4), 337–356. https://doi.org/10.1080/10888430701530714
- Witte, T., Janssen, T. & Rijlaarsdam, G. (2006). Literary competence and the literature curriculum. Paper for the International Colloquium Mother Tongue Education in Multicultural World: Case Studies and Networking for Change, 22–25.
- Yatsenko, T., Slyzhuk, O., Hohol, N., Novykov, A. & Hrychanyk, N. (2024). Competence-based approach to studying contemporary Ukrainian literature by early adolescents: theory and practice. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, 1 (17), 1–16. https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse1.1-16
- Alfonso-Benlliure, V. et al. (2022). Literary competence and creativity in secondary students. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 97 (36.3), 155–170 https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96542 (in English).
- Bibik, N. M., Vashulenko, M. S., Martynenko, V. O. ta in. (2014). Formuvannia predmetnykh kompetentnostei v uchniv pochatkovoi shkoly: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8138/ (in Ukrainian).
- Byrne, J., Downey, C. & Souza, A. (2013). Teaching and learning in a competence-based curriculum: the case of four secondary schools in England. The Curriculum Journal, 24 (3), 351–368. http://dx.doi.org/10.1080/09585176.2012.731008 (in English).
- Dabrowski, M. & Wisniewski, J. (2011). Translating key competences into the school curriculum: Lessons from the Polish experience. European Journal of Education, 46 (3), 323–340. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2011.01483.x (in English).
- Fasolia, A. M. (2017). Chytatska kompetentnist: shcho formuiemo, shcho i yak pereviriaiemo y otsiniuiemo. Dyvoslovo, 10, 8–15. (in Ukrainian).
- Holub, N. B., Vasylieva, D. V., Zasiekina, T. M., Naumenko, S. O., Tutashynskyi, V. I., & Yatsenko, T. O. (2021). Vykorystannia modelnykh navchalnykh prohram v osvitnomu protsesi himnazii: metodychni rekomendatsii. Kyiv: KONVI PRINT. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Vykorystannia-modelnykh-navch-prohram.pdf (in Ukrainian).
- Liashenko, O. I. (2020). Osnovni pidkhody do proiektuvannia zmistu bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119 (in Ukrainian).
- Sadoski, М. & Paivio, A. (2007). Toward a Unified Theory of Reading. Scientific Studies of Reading, 11 (4), 337–356. https://doi.org/10.1080/10888430701530714 (in English).
- Slyzhuk, O. A. (2022). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei u protsesi vyvchennia suchasnoi ukrainskoi literatury v 5 klasi Novoi ukrainskoi shkoly. In Innovatsii v suchasnii osviti: metodolohiia, tekhnolohii, resursne zabezpechennia, dydaktychni ta vykhovni aspekty: zbirnyk naukovykh prats za materialamy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (May 20, 2022, pp. 99–103). Izmail: RVV IDHU. (in Ukrainian).
- Sytchenko, A. L. (2019). Do poniattia i struktury formuvannia kompetentnoho chytacha u shkilnomu kursi ukrainskoi literatury. Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky, 3, 207–211. (in Ukrainian).
- Witte, T., Janssen, T. & Rijlaarsdam, G. (2006). Literary competence and the literature curriculum. Paper for the International Colloquium Mother Tongue Education in Multicultural World: Case Studies and Networking for Change, 22–25. (in English).
- Yatsenko, T. & Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. & Slyzhuk, O. (2022). Formuvannia predmetnoi kompetentnosti uchniv 5‒6 klasiv Novoi ukrainskoi shkoly v protsesi navchannia ukrainskoi literatury. Innovatsiina pedahohika, 51, 88–91. https://doi.org/10.32782/26636085/2022/51.2.17 (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. (2021) Chytatska kompetentnist. In Entsyklopediia osvity (2nd ed., rev. and exp.) (Kremen, V.H., Luhovyi, V. I., Topuzov, O. M. (eds.)). (pp. 99–105). Kyiv: Yurinkom Inter. (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. O. & Slyzhuk, O. A. (2024). Formuvannia chytatskoi hramotnosti uchniv 5 6 klasiv na urokakh ukrainskoi literatury: metodychnyi posibnyk. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. O. (2023). Kompetentnisna model pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 6 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Seriia «Pedahohichni nauky», 1, 244–250. https://doi.org/10.31376/2410-0897-2023-1-51-244-250 (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. O., Kachak, T. B., Pakharenko, V. I. at al. (2021). Ukrainska literatura. 5–6 klasy: modelna navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/726148/ (in Ukrainian).
- Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I., Slyzhuk, O. A. & Tryhub, I. A. (2023). Ukrainska literatura. 7–9 klasy: modelna navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/736211/ (in Ukrainian).
- Yatsenko, T., Slyzhuk, O., Hohol, N., Novykov, A. & Hrychanyk, N. (2024). Competence-based approach to studying contemporary Ukrainian literature by early adolescents: theory and practice. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, 1 (17), 1–16. https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse1.1-16 (in English).