DESIGN OF PHYSICS TEXTBOOK COMPONENTS IN THE CONDITIONS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL
Published 2024-12-31
Keywords
- basic physics course,
- specialized training,
- natural and scientific competence,
- mandatory learning outcomes,
- assessment model
How to Cite
Copyright (c) 2024 Лідія Непорожня
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article updates the problem of developing approaches to designing the structure and content of a basic level physics textbook in the context of physics of the New Ukrainian School, which implements the requirements of the State Standard of Basic Secondary Education and model curricula developed on its basis. The foreign experience and peculiarities of the implementation of the physical component of the natural science education industry are analyzed. Attention is focused on the need for didactic and methodical substantiation of the content of the physics textbook in the context of the formation of components of natural and scientific
competence as a dynamic combination of natural knowledge, abilities, skills, attitudes, ways of thinking, views, values, and other personal qualities that can be identified, measured and evaluated and which a person is able to demonstrate after completing the educational program and apply in further educational or professional activities. Directions for further improvement of the physics textbook are considered. The structural components of modules as separate content units of physics textbooks are defined and described. Creative, individual and group tasks are proposed, which aim to help prepare students for formative, ongoing and final assessment in accordance with the requirements of the new standard.
Downloads
References
- Верховна Рада України. Законодавство України. Про повну загальну середню освіту. Закон Укра-їни. No463-IX. (2020, Січень 16). (зі змінами 2020–2023 рр.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text. (in Ukrainian)
- Головко, М. В. (2018). Проблеми формування змісту базового курсу фізики та методики його реалізації в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 21, 92–104. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-92-104
- Головко, М. В. та ін. (2023). Фізика. Модельна навчальна програма для 7–9 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/
- Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.Holovko.ta.in.16.08.2023.pdf
- Головко,М.В.(2024). Особливості формування та реалізації курсів фізики базового та профільного рівнів нової української школи. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-51-65
- Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886.
- Засєкіна, Т. М. (2024). Формування обов’язкових освітніх компонентів профільної середньої освіти. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів (40–44). Київ: Видавничий дім «Освіта». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740949/.
- Ляшенко, О. І., Мальований, Ю. І. (2024). Профільна середня освіта як об’єкт дидактичних досліджень. У Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (07–08 листопада 2023 р.., с. 3–4). Київ:
- Видавництво «Людмила». https://lib.iitta.gov.ua/740841/
- Ляшенко, О.І. (2024). Шляхи реалізації профільної середньої освіти в умовах реформування української школи. У Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів (с. 10–15).Київ: Видавничий дім «Освіта». https://lib.iitta.gov.ua/740945/
- Сіпій, В. В., та ін. (2022). Концепція базової фізичної освіти. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf
- Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy. Pro povnu zahalnu seredniu osvitu. Zakon Ukrainy. No463-IX. (2020, Sichen 16). (zi zminamy 2020–2023 rr.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text. (in Ukrainian)
- Holovko, M. V. (2018). Problemy formuvannia zmistu bazovoho kursu fizyky ta metodyky yoho realizatsii v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 21, 92–104. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-92-104 (in Ukrainian)
- Holovko, M. V. at al. (2023). Fizyka. Modelna navchalna prohrama dlia 7–9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni. prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.Holovko.ta.in.16.08.2023.pdf (in Ukrainian)
- Holovko,M.V.(2024). Osoblyvosti formuvannia ta realizatsii kursiv fizyky bazovoho ta profilnoho rivniv novoi ukrainskoi shkoly. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-51-65
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886. (in Ukrainian)
- Zasiekina, T. M. (2024). Formuvannia oboviazkovykh osvitnikh komponentiv profilnoi serednoi osvity. In Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv (pp. 40–44). Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740949/. (in Ukrainian)
- Liashenko, O. I., Malovanyi, Yu. I. (2024). Profilna serednia osvita yak obiekt dydaktychnykh doslidzhen. In Svit dydaktyky: dydaktyka v suchasnomu sviti: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi internet-konferentsii (November 07–08, 2023, pp. 3–4). Kyiv: Vydavnytstvo «Liudmyla». https://lib.iitta.gov.ua/740841/ (in Ukrainian)
- Liashenko, O.I. (2024). Shliakhy realizatsii profilnoi serednoi osvity v umovakh reformuvannia ukrainskoi shkoly. In Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv (pp. 10–15). Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». https://lib.iitta.gov.ua/740945/ (in Ukrainian)
- Sipii, V. V., at al. (2022). Kontseptsiia bazovoi fizychnoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf (in Ukrainian).