№ 33 (2024)
Статті

ПРОЄКТУВАННЯ КОМПОНЕНТІВ ПІДРУЧНИКА ФІЗИКИ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Лідія Непорожня
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 31.12.2024

Ключові слова

  • базовий курс фізики,
  • профільне навчання,
  • природничо-наукова компетентність,
  • обов’язкові результати навчання,
  • модель оцінювання

Як цитувати

Непорожня, Л. (2024). ПРОЄКТУВАННЯ КОМПОНЕНТІВ ПІДРУЧНИКА ФІЗИКИ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Проблеми сучасного підручника, (33), 189–197. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-189-197

Анотація

У статті актуалізовано проблему розроблення підходів до проєктування структури та змісту підручника фізики базового рівня в контексті фізики Нової української школи, виходячи до вимог Державного стандарту базової середньої освіти та розроблених на його основі модельних навчальних програм. Проаналізовано досвід та особливості реалізації фізичного складника природничої освітньої галузі. Акцентовано увагу на необхідності дидактико-методичного обґрунтування змісту підручника фізики в контексті формування компонентів природничо-наукової компетентності як динамічної комбінації природничих знань, умінь, навичок, ставлень, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, які можна ідентифікувати, виміряти й оцінити. Розглянуто напрями подальшого удосконалення підручника з фізики з метою розвитку якостей, які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми й застосувати в подальшій навчальній або професійній діяльності. Визначено й описано структурні складові характеристик навчальної діяльності модулів як окремих змістових одиниць підручників з фізики. Запропоновано критерії оцінювання творчих, індивідуальних та групових
завдань, що мають на меті сприяти підготовці учнів до формувального, поточного й підсумкового оцінювання відповідно до вимог нового стандарту.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Верховна Рада України. Законодавство України. Про повну загальну середню освіту. Закон Укра-їни. No463-IX. (2020, Січень 16). (зі змінами 2020–2023 рр.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text. (in Ukrainian)
  2. Головко, М. В. (2018). Проблеми формування змісту базового курсу фізики та методики його реалізації в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 21, 92–104. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-92-104
  3. Головко, М. В. та ін. (2023). Фізика. Модельна навчальна програма для 7–9 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/
  4. Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.Holovko.ta.in.16.08.2023.pdf
  5. Головко,М.В.(2024). Особливості формування та реалізації курсів фізики базового та профільного рівнів нової української школи. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-51-65
  6. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886.
  7. Засєкіна, Т. М. (2024). Формування обов’язкових освітніх компонентів профільної середньої освіти. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів (40–44). Київ: Видавничий дім «Освіта». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740949/.
  8. Ляшенко, О. І., Мальований, Ю. І. (2024). Профільна середня освіта як об’єкт дидактичних досліджень. У Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (07–08 листопада 2023 р.., с. 3–4). Київ:
  9. Видавництво «Людмила». https://lib.iitta.gov.ua/740841/
  10. Ляшенко, О.І. (2024). Шляхи реалізації профільної середньої освіти в умовах реформування української школи. У Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів (с. 10–15).Київ: Видавничий дім «Освіта». https://lib.iitta.gov.ua/740945/
  11. Сіпій, В. В., та ін. (2022). Концепція базової фізичної освіти. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf
  12. Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy. Pro povnu zahalnu seredniu osvitu. Zakon Ukrainy. No463-IX. (2020, Sichen 16). (zi zminamy 2020–2023 rr.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text. (in Ukrainian)
  13. Holovko, M. V. (2018). Problemy formuvannia zmistu bazovoho kursu fizyky ta metodyky yoho realizatsii v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 21, 92–104. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-92-104 (in Ukrainian)
  14. Holovko, M. V. at al. (2023). Fizyka. Modelna navchalna prohrama dlia 7–9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni. prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.Holovko.ta.in.16.08.2023.pdf (in Ukrainian)
  15. Holovko,M.V.(2024). Osoblyvosti formuvannia ta realizatsii kursiv fizyky bazovoho ta profilnoho rivniv novoi ukrainskoi shkoly. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-51-65
  16. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886. (in Ukrainian)
  17. Zasiekina, T. M. (2024). Formuvannia oboviazkovykh osvitnikh komponentiv profilnoi serednoi osvity. In Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv (pp. 40–44). Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740949/. (in Ukrainian)
  18. Liashenko, O. I., Malovanyi, Yu. I. (2024). Profilna serednia osvita yak obiekt dydaktychnykh doslidzhen. In Svit dydaktyky: dydaktyka v suchasnomu sviti: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi internet-konferentsii (November 07–08, 2023, pp. 3–4). Kyiv: Vydavnytstvo «Liudmyla». https://lib.iitta.gov.ua/740841/ (in Ukrainian)
  19. Liashenko, O.I. (2024). Shliakhy realizatsii profilnoi serednoi osvity v umovakh reformuvannia ukrainskoi shkoly. In Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii: zbirnyk materialiv (pp. 10–15). Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». https://lib.iitta.gov.ua/740945/ (in Ukrainian)
  20. Sipii, V. V., at al. (2022). Kontseptsiia bazovoi fizychnoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf (in Ukrainian).