IMPLEMENTATION OF THE TASKS OF THE CONTENT LINE “WORKING WITH DATA” IN MATHEMATICS TEXTBOOKS FOR THE FIRST CYCLE OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL
Published 2024-12-31
Keywords
- New Ukrainian School,
- primary mathematics course,
- working with data,
- tables,
- charts
How to Cite
Copyright (c) 2024 Наталія Листопад
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article analyzes the implementation of the tasks of the content line “Working with Data” in mathematics textbooks for grades 1 and 2, which are fully state-funded. The generalized results of the quantitative characteristics of the textbooks are presented in tables and charts. It has been established that the textbook authors, adhering to the requirements of the Standard Educational Program, included tasks that involve reading and filling in tables and interpreting bar charts. Quantitative analysis indicates that the textbooks contain a low percentage of such tasks compared to the percentage ratio of tasks in the TIMSS monitoring study.
It is concluded that the factors influencing the level of task implementation include the following: the dependence of the content of tasks on other content lines; the relatively small volume of educational material typical for the first cycle of primary education; and sanitary and hygienic norms that impose restrictions on the volume and font size of textbooks.
The research results will be useful for authors in the development of textbooks, as the renewal of educational materials is currently a relevant issue. The article emphasizes that the conducted study does not exhaust all aspects of the problem of implementing the tasks of the content line “Working with Data.” Prospects for further research include analyzing textbooks for the second cycle of primary education, developing methodological guidelines for fostering younger students’ data skills, and ensuring continuity with secondary school education.
Downloads
References
- Бібік, Н. (ред.) (2017). Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ, Плеяди.
- Гісь, О., Філяк, І. (2018). Математика: підручник для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Ранок.
- Гісь, О., Філяк, І. (2019). Математика: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Ранок.
- Державний стандарт початкової освіти. (2019). Затверджено КМУ 24.07.2019. https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Tex
- Заїка, А. (2018). Математика: підручник для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Тернопіль: Підручники і посібники.
- Заїка, А. (2019). Математика: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Тернопіль: Підручники і посібники.
- Кодлюк, Я. (2006). Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті. Київ: Наш час.
- Кодлюк, Я. (2016). Підручник для початкової школи: дидактико-методичний аспект: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Вектор.
- Кодлюк, Я. (2017). Інновації у змісті підручників для початкової школи. Початкова школа, 12, 42–46
- Кодлюк, Я., Янченко, О. (2009). Робота з підручником на уроках у початковій школі: Посібник для вчителя початкової школи. Київ: Наш час.
- Листопад, Н. (2018). Математика: підручник для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Оріон.
- Листопад, Н. (2018). Математика: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Оріон.
- Листопад, Н. (2020). Робота з даними у навчанні математики: зіставний аналіз типових освітніх програм для початкової школи. У Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2020: глобалізоваий простір інновацій (Київ – Біла Церква, с. 234–236), Авторитет.
- Листопад, Н. (2021). Робота з даними на уроках математики в початковій школі Англії. У Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2021: інновації в освіті в контексті європеїзації та глобалізації (с. 282-284). Тернопіль: Крок
- Мулліс, Іна В.С., Мартін, Майкл О., Рудлок, Грехем Дж. та інші. (2006). TIMSS-2007: Засади вимірювання і відкриті завдання із математики та природничих наук для 4 і 8 класів. Переклад з англійської. Харків: Факт.
- Савченко, О. (2012). Дидактика початкової освіти: підручник. Київ: Грамота.
- Скворцова, С., Онопрієнко, О. (2018). Математика: підручник для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Ранок.
- Скворцова, С., Онопрієнко, О. (2019). Математика: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Ранок.
- Скворцова, С., Онопрієнко, О. (2019). Нова українська школа: Методика навчання математики у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах інтегративного і компетентнісного підходів. Харків: Ранок.
- Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1–2 клас. (12.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf
- Bibik, N. (ed.) (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia. Kyiv, Pleiady. (in Ukrainian).
- Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity. (2019). Zatverdzheno KMU 24.07.2019. https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Tex (in Ukrainian).
- His, O., Filiak, I. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- His, O., Filiak, I. (2019). Matematyka: pidruchnyk dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- Kodliuk, Ya. (2006). Teoriia i praktyka pidruchnykotvorennia v pochatkovii osviti. Kyiv: Nash chas. (in Ukrainian).
- Kodliuk, Ya. (2016). Pidruchnyk dlia pochatkovoi shkoly: dydaktyko-metodychnyi aspekt: navchalnometodychnyi posibnyk. Ternopil: Vektor. (in Ukrainian).
- Kodliuk, Ya. (2017). Innovatsii u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoi shkoly. Pochatkova shkola, 12, 42–46. (in Ukrainian).
- Kodliuk, Ya., Yanchenko, O. (2009). Robota z pidruchnykom na urokakh u pochatkovii shkoli: Posibnyk dlia vchytelia pochatkovoi shkoly. Kyiv: Nash chas. (in Ukrainian).
- Lystopad, N. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Orion. (in Ukrainian).
- Lystopad, N. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Orion. (in Ukrainian).
- Lystopad, N. (2020). Robota z danymy u navchanni matematyky: zistavnyi analiz typovykh osvitnikh prohram dlia pochatkovoi shkoly. In Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita 2020: hlobalizovayi prostir innovatsii. (Kyiv – Bila Tserkva, pp.. 234–236). Avtorytet. (in Ukrainian).
- Lystopad, N. (2021). Robota z danymy na urokakh matematyky v pochatkovii shkoli Anhlii. In Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2021: innovatsii v osviti v konteksti yevropeizatsii ta hlobalizatsii (pp.282-284). Ternopil: Krok..(in Ukrainian).
- Mullis, Ina V.S., Martin, Maikl O., Rudlok, Hrekhem Dzh. at al. (2006). TIMSS-2007: Zasady vymiriuvannia i vidkryti zavdannia iz matematyky ta pryrodnychykh nauk dlia 4 i 8 klasiv. Pereklad z anhliiskoi. Kharkiv: Fakt. (in Ukrainian).
- Savchenko, O. (2012). Dydaktyka pochatkovoi osvity: pidruchnyk. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian).
- Skvortsova, S., Onopriienko, O. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- Skvortsova, S., Onopriienko, O. (2019). Matematyka: pidruchnyk dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- Skvortsova, S., Onopriienko, O. (2019). Nova ukrainska shkola: Metodyka navchannia matematyky u 1–2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh intehratyvnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- Typova osvitnia prohrama, rozroblena pid kerivnytstvom Savchenko O. Ya. 1–2 klas. (12.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.
- osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf (in Ukrainian).
- Zaika, A. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky. (in Ukrainian).
- Zaika, A. (2019). Matematyka: pidruchnyk dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky. (in Ukrainian).