Опубліковано 31.12.2024
Ключові слова
- Нова українська школа,
- початковий курс математики,
- робота з даними,
- таблиці,
- діаграми
Як цитувати
Авторське право (c) 2024 Наталія Листопад
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті проаналізовано реалізацію завдань змістової лінії «Робота з даними» у підручниках математики для 1 і 2 класів, які мають повне державне фінансування. Узагальнені результати кількісних характеристик підручників відображені в таблицях
і діаграмах. Встановлено, що автори підручників, дотримуючись вимог Типової освітньої програми, включили завдання, які передбачають читання і заповнення таблиць та читання стовпчастих діаграм. Кількісний аналіз дає змогу стверджувати, що підручники містять низький відсоток таких завдань у порівнянні із відсотковим співвідношенням завдань у моніторинговому дослідженні TIMSS. Зроблено висновок про те, що до чинників, які впливають на рівень реалізації завдань, належать такі: залежність контенту завдань на роботу з даними від матеріалу інших змістових ліній; порівняно невеликий обсяг змісту навчального матеріалу, який характерний для І циклу навчання у початковій школі; санітарно-гігієнічні норми, які містять обмеження щодо обсягу та шрифту підручників. Результати дослідження будуть корисними авторам під час розроблення підручників, оскільки в даний період актуальним є оновлення навчального забезпечення. У статті наголошується, що проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми реалізації завдань змістової лінії «Робота з даними». Перспективи подальших досліджень полягають в аналізі підручників для другого циклу початкової освіти, розробленні методичних настанов щодо формування у молодших школярів умінь роботи з інформацією, забезпеченні наступності із базовою школою.
Завантаження
Посилання
- Бібік, Н. (ред.) (2017). Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ, Плеяди.
- Гісь, О., Філяк, І. (2018). Математика: підручник для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Ранок.
- Гісь, О., Філяк, І. (2019). Математика: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Ранок.
- Державний стандарт початкової освіти. (2019). Затверджено КМУ 24.07.2019. https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Tex
- Заїка, А. (2018). Математика: підручник для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Тернопіль: Підручники і посібники.
- Заїка, А. (2019). Математика: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Тернопіль: Підручники і посібники.
- Кодлюк, Я. (2006). Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті. Київ: Наш час.
- Кодлюк, Я. (2016). Підручник для початкової школи: дидактико-методичний аспект: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Вектор.
- Кодлюк, Я. (2017). Інновації у змісті підручників для початкової школи. Початкова школа, 12, 42–46
- Кодлюк, Я., Янченко, О. (2009). Робота з підручником на уроках у початковій школі: Посібник для вчителя початкової школи. Київ: Наш час.
- Листопад, Н. (2018). Математика: підручник для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Оріон.
- Листопад, Н. (2018). Математика: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Оріон.
- Листопад, Н. (2020). Робота з даними у навчанні математики: зіставний аналіз типових освітніх програм для початкової школи. У Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2020: глобалізоваий простір інновацій (Київ – Біла Церква, с. 234–236), Авторитет.
- Листопад, Н. (2021). Робота з даними на уроках математики в початковій школі Англії. У Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2021: інновації в освіті в контексті європеїзації та глобалізації (с. 282-284). Тернопіль: Крок
- Мулліс, Іна В.С., Мартін, Майкл О., Рудлок, Грехем Дж. та інші. (2006). TIMSS-2007: Засади вимірювання і відкриті завдання із математики та природничих наук для 4 і 8 класів. Переклад з англійської. Харків: Факт.
- Савченко, О. (2012). Дидактика початкової освіти: підручник. Київ: Грамота.
- Скворцова, С., Онопрієнко, О. (2018). Математика: підручник для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Ранок.
- Скворцова, С., Онопрієнко, О. (2019). Математика: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Ранок.
- Скворцова, С., Онопрієнко, О. (2019). Нова українська школа: Методика навчання математики у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах інтегративного і компетентнісного підходів. Харків: Ранок.
- Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1–2 клас. (12.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf
- Bibik, N. (ed.) (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia. Kyiv, Pleiady. (in Ukrainian).
- Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity. (2019). Zatverdzheno KMU 24.07.2019. https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Tex (in Ukrainian).
- His, O., Filiak, I. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- His, O., Filiak, I. (2019). Matematyka: pidruchnyk dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- Kodliuk, Ya. (2006). Teoriia i praktyka pidruchnykotvorennia v pochatkovii osviti. Kyiv: Nash chas. (in Ukrainian).
- Kodliuk, Ya. (2016). Pidruchnyk dlia pochatkovoi shkoly: dydaktyko-metodychnyi aspekt: navchalnometodychnyi posibnyk. Ternopil: Vektor. (in Ukrainian).
- Kodliuk, Ya. (2017). Innovatsii u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoi shkoly. Pochatkova shkola, 12, 42–46. (in Ukrainian).
- Kodliuk, Ya., Yanchenko, O. (2009). Robota z pidruchnykom na urokakh u pochatkovii shkoli: Posibnyk dlia vchytelia pochatkovoi shkoly. Kyiv: Nash chas. (in Ukrainian).
- Lystopad, N. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Orion. (in Ukrainian).
- Lystopad, N. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Orion. (in Ukrainian).
- Lystopad, N. (2020). Robota z danymy u navchanni matematyky: zistavnyi analiz typovykh osvitnikh prohram dlia pochatkovoi shkoly. In Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita 2020: hlobalizovayi prostir innovatsii. (Kyiv – Bila Tserkva, pp.. 234–236). Avtorytet. (in Ukrainian).
- Lystopad, N. (2021). Robota z danymy na urokakh matematyky v pochatkovii shkoli Anhlii. In Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2021: innovatsii v osviti v konteksti yevropeizatsii ta hlobalizatsii (pp.282-284). Ternopil: Krok..(in Ukrainian).
- Mullis, Ina V.S., Martin, Maikl O., Rudlok, Hrekhem Dzh. at al. (2006). TIMSS-2007: Zasady vymiriuvannia i vidkryti zavdannia iz matematyky ta pryrodnychykh nauk dlia 4 i 8 klasiv. Pereklad z anhliiskoi. Kharkiv: Fakt. (in Ukrainian).
- Savchenko, O. (2012). Dydaktyka pochatkovoi osvity: pidruchnyk. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian).
- Skvortsova, S., Onopriienko, O. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- Skvortsova, S., Onopriienko, O. (2019). Matematyka: pidruchnyk dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- Skvortsova, S., Onopriienko, O. (2019). Nova ukrainska shkola: Metodyka navchannia matematyky u 1–2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh intehratyvnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
- Typova osvitnia prohrama, rozroblena pid kerivnytstvom Savchenko O. Ya. 1–2 klas. (12.08.2022). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.
- osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf (in Ukrainian).
- Zaika, A. (2018). Matematyka: pidruchnyk dlia 1 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky. (in Ukrainian).
- Zaika, A. (2019). Matematyka: pidruchnyk dlia 2 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky. (in Ukrainian).