Опубліковано 24.12.2021
Ключові слова
- історія та громадянська освіта,
- інтегрований курс,
- підручник,
- 5 клас,
- проєктування
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
Статтю присвячено розробленню теоретичних та методологічних засад проєктування нового підручника з інтегрованого курсу історії та громадянської освіти для 5-го класу «Досліджуємо історію і суспільство». Підручник створено за вимогами Державного стандарту освіти України (2020), що обумовлює подальше реформування базової ланки середньої освіти на засадах Нової української школи, та реалізації цих ідей у Типових освітніх програмах та модельних навчальних програмах з предметів і курсів 5‒6 класів. Аналіз названих документів засвідчує кардинальні зміни змісту і підходів до навчання учнів на базовому рівні освіти, серед яких: активна інтеграція предметного змісту як у середині освітніх галузей, так і міжгалузева, перехід до активної моделі навчання із застосуванням відповідних видів діяльності учнів, адаптаційний характер курсів 5-го та 6-го класів, орієнтація навчання на формування ключових компетентностей і наскрізних умінь учнів.
Завантаження
Посилання
- Буряк, Г. Г. (2013). Подготовка учебника нового формата. Вестник ВГМУ, 12(4), 146–150. http://vestnik.vsmu.by/do wnloads/2013/4/2013_12_4_146–150.pdf
- Гринюк, О. С. (2016). Шкільний підручник з природознавства як засіб інтеграції знань та формування дослідницьких умінь старшокласників. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 16, 92–99.
- Даниэльян Я. В. (2007). Современные концепции школьного учебника. http://cyberleninka.ru/article/n/sovremennyekontseptsii-shkolnogouchebnika
- Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
- Пометун, О. І., Ремех, Т. О. та ін. (2017). Досліджуємо історію і суспільство (інтегрований курс). 5–6 класи. https://osvita.ua/school/program/model-prog-nush/83124/
- Топузов, О.М., Вяткіна, О.Б. (ред). (2016). Експертиза шкільних підручників: інструктивно-методичні матеріали для експертизи електронних версій проектів підручників для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка, 5‒15.
- Топузов О. М. (2012) Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 12, 241–247.
- Засєкіна, Т. М. (2018). До концепції підручника інтегрованого курсу «Природничі науки». Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 20, 111‒126. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2018_20_12
- Кодлюк, Я. П. (2014). Концептуальні основи побудови підручника для початкової школи. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. (14), 284‒292. Відновлено з http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2014_14_34
- Малієнко, Ю. Б. (2016). Формування історичної компетентності засобами підручника з історії середніх віків. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 16, 203–212.
- Модельні навчальні програми для 5‒9 класів нової української школи. (2021). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya‑5–9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z‑2022-roku
- Пометун, О. (2015). Реалізація компетентнісного і діяльнісного підходів у сучасному підручнику історії. Український педагогічний журнал. 2, 146–157.
- Пометун, О. І., Гупан, Н.М. (2014). Проектування шкільного підручника: вимоги і проблеми. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 14, 564–573.
- Пометун, О.І., Гупан, Н.М. (2019). Таксономія Б. Блума і розвиток критичного мислення школярів на уроках історії. Український педагогічний журнал, 3, 50‒57.
- Про затвердження типової освітньої програми для 5‒9 класів закладів загальної середньої освіти. (2021). Наказ Міністерства освіти і науки України (19 лютого 2021). https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-dlya‑5–9-klasiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti
- Терлецька, Л. (2014). Вибір активних методів навчання в організації навчально-пізнавальної діяльності підлітків. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 29 (1), 193–201.
- Томчук, М. (2011). Методологічні засади створення сучасного шкільного підручника. Психологія і суспільство. 4, 124–128.
- Buriak, H. H. (2013). Podhotovka uchebnyka novoho formata. Vestnyk VHMU, 12(4), 146–150. http://vestnik.vsmu.by/do wnloads/2013/4/2013_12_4_146–150.pdf (in Ukrainian).
- Hryniuk, O. S. (2016). Shkilnyi pidruchnyk z pryrodoznavstva yak zasib intehratsii znan ta formuvannia doslidnytskykh umin starshoklasnykiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. 16, 92–99 (in Ukrainian).
- Danyэlian Ya. V. (2007). Sovremennыe kontseptsyy shkolnoho uchebnyka. http://cyberleninka.ru/article/n/sovremennyekontseptsii-shkolnogouchebnika (in Russian).
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).
- Pometun, O. I., Remekh, T. O. ta in. (2017). Doslidzhuiemo istoriiu i suspilstvo (intehrovanyi kurs). 5–6 klasy. https://osvita.ua/school/program/model-prog-nush/83124/ (in Ukrainian).
- Topuzov, O.M., Viatkina, O.B. (red). (2016). Ekspertyza shkilnykh pidruchnykiv: instruktyvno-metodychni materialy dlia ekspertyzy elektronnykh versii proektiv pidruchnykiv dlia uchniv 8 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Pedahohichna dumka, 5‒15 (in Ukrainian).
- Topuzov O. M. (2012) Rol i misce pidruchny`ka v realizaciyi kompetentnisnogo pidxodu do navchannya. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka: zb. nauk. pracz`. 12, 241–247 (in Ukrainian).
- Zasiekina, T. M. (2018). Do kontseptsii pidruchnyka intehrovanoho kursu «Pryrodnychi nauky». Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. 20, 111‒126. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2018_20_12 (in Ukrainian).
- Kodliuk, Ya. P. (2014). Kontseptualni osnovy pobudovy pidruchnyka dlia pochatkovoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. (14), 284‒292. Vidnovleno z http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2014_14_34 (in Ukrainian).
- Maliienko, Yu. B. (2016). Formuvannia istorychnoi kompetentnosti zasobamy pidruchnyka z istorii serednikh vikiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. 16, 203–212 (in Ukrainian).
- Modelni navchalni prohramy dlia 5‒9 klasiv novoi ukrainskoi shkoly. (2021). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya‑5–9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z‑2022-roku (in Ukrainian).
- Pometun, O. (2015). Realizatsiia kompetentnisnoho i diialnisnoho pidkhodiv u suchasnomu pidruchnyku istorii. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 2, 146–157 (in Ukrainian).
- Pometun, O. I., Hupan, N.M. (2014). Proektuvannia shkilnoho pidruchnyka: vymohy i problemy. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. 14, 564–573 (in Ukrainian).
- Pometun, O.I., Hupan, N.M. (2019). Taksonomiia B. Bluma i rozvytok krytychnoho myslennia shkoliariv na urokakh istorii. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 50‒57 (in Ukrainian).
- Pro zatverdzhennia typovoi osvitnoi prohramy dlia 5‒9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. (2021). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy (19 liutoho 2021). https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-dlya‑5–9-klasiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti (in Ukrainian).
- Terletska, L. (2014). Vybir aktyvnykh metodiv navchannia v orhanizatsii navchalno-piznavalnoi diialnosti pidlitkiv. Liudynoznavchi studii: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. 29 (1), 193–201 (in Ukrainian).
- Tomchuk, M. (2011). Metodolohichni zasady stvorennia suchasnoho shkilnoho pidruchnyka. Psykholohiia i suspilstvo. 4, 124–128 (in Ukrainian).