No. 27 (2021)
Articles

DEVELOPMENT OF TEXTBOOK ON THE INTEGRATED COURSE IN HISTORY AND CIVIC EDUCATION FOR 5TH GRADE

Olena Pometun
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Nestor Gupan
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • history and civic education,
  • integrated course,
  • textbook,
  • 5th grade,
  • development

How to Cite

Pometun О., & Gupan Н. (2021). DEVELOPMENT OF TEXTBOOK ON THE INTEGRATED COURSE IN HISTORY AND CIVIC EDUCATION FOR 5TH GRADE. Problems of the Modern Textbook, (27), 182–194. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-182-194

Abstract

The article is dedicated to the development of the theoretical and methodological basis of the development of a new textbook on the integrated course in history and civic education for 5th grade “Exploring History and Society”. The textbook is based on the requirements of the State Standard (2020) which requires further reformation of the secondary school education on the basis of the New Ukrainian school. Ideas of the New Ukrainian School are also realized in typical and model curricula for grades 5–6. Analysis of the documents described above shows cardinal changes to the content that should be approved in education for secondary school students. Among these changes are the following: active integration of course contents both within the educational fields and between them, change towards an active model of education with the use of appropriate types of educational activities of students, adaptational quality of the courses for 5th and 6th grades, orientation on forming of key skills and competencies.
Authors proved that a modern textbook should be a complex, multidimensional model of the educational process. The contents of this textbook are predetermined by the need for the organization of active student participation and include different types of texts, assignments, guidelines, non-textual components all being organically tied together by a specific design. It must help students and teachers to organize the cognitive process in the most effective way by turning every paragraph into a closed cycle of competency-­based education from the planning of results on learning of the content to mastering new knowledge and skills by students, and assessment of their achievements.
Through the adoption of the textbook on integrated course students should acquire a scientific worldview and complete understanding of society’s functioning that would help them to successfully realize their potential.
The textbook also must provide for civic and historical competency of students (knowledge, skills, civic views). It means that the methodological apparatus of the textbook has to help students to use their knowledge in practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Буряк, Г. Г. (2013). Подготовка учебника нового формата. Вестник ВГМУ, 12(4), 146–150. http://vestnik.vsmu.by/do wnloads/2013/4/2013_12_4_146–150.pdf
  2. Гринюк, О. С. (2016). Шкільний підручник з природознавства як засіб інтеграції знань та формування дослідницьких умінь старшокласників. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 16, 92–99.
  3. Даниэльян Я. В. (2007). Современные концепции школьного учебника. http://cyberleninka.ru/article/n/sovremennyekontseptsii-­shkolnogouchebnika
  4. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
  5. Пометун, О. І., Ремех, Т. О. та ін. (2017). Досліджуємо історію і суспільство (інтегрований курс). 5–6 класи. https://osvita.ua/school/program/model-prog-nush/83124/
  6. Топузов, О.М., Вяткіна, О.Б. (ред). (2016). Експертиза шкільних підручників: інструктивно-­методичні матеріали для експертизи електронних версій проектів підручників для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка, 5‒15.
  7. Топузов О. М. (2012) Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 12, 241–247.
  8. Засєкіна, Т. М. (2018). До концепції підручника інтегрованого курсу «Природничі науки». Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 20, 111‒126. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2018_20_12
  9. Кодлюк, Я. П. (2014). Концептуальні основи побудови підручника для початкової школи. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. (14), 284‒292. Відновлено з http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2014_14_34
  10. Малієнко, Ю. Б. (2016). Формування історичної компетентності засобами підручника з історії середніх віків. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 16, 203–212.
  11. Модельні навчальні програми для 5‒9 класів нової української школи. (2021). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-­serednya-osvita/navchalni-­programi/modelni-­navchalni-programi-dlya‑5–9-klasiv-­novoyi-ukrayinskoyi-­shkoli-zaprovadzhuyutsya-­poetapno-z‑2022-roku
  12. Пометун, О. (2015). Реалізація компетентнісного і діяльнісного підходів у сучасному підручнику історії. Український педагогічний журнал. 2, 146–157.
  13. Пометун, О. І., Гупан, Н.М. (2014). Проектування шкільного підручника: вимоги і проблеми. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 14, 564–573.
  14. Пометун, О.І., Гупан, Н.М. (2019). Таксономія Б. Блума і розвиток критичного мислення школярів на уроках історії. Український педагогічний журнал, 3, 50‒57.
  15. Про затвердження типової освітньої програми для 5‒9 класів закладів загальної середньої освіти. (2021). Наказ Міністерства освіти і науки України (19 лютого 2021). https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-­tipovoyi-osvitnoyi-­programi-dlya‑5–9-klasiv-­zagalnoyi-serednoyi-­osviti
  16. Терлецька, Л. (2014). Вибір активних методів навчання в організації навчально-­пізнавальної діяльності підлітків. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 29 (1), 193–201.
  17. Томчук, М. (2011). Методологічні засади створення сучасного шкільного підручника. Психологія і суспільство. 4, 124–128.
  18. Buriak, H. H. (2013). Podhotovka uchebnyka novoho formata. Vestnyk VHMU, 12(4), 146–150. http://vestnik.vsmu.by/do wnloads/2013/4/2013_12_4_146–150.pdf (in Ukrainian).
  19. Hryniuk, O. S. (2016). Shkilnyi pidruchnyk z pryrodoznavstva yak zasib intehratsii znan ta formuvannia doslidnytskykh umin starshoklasnykiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. 16, 92–99 (in Ukrainian).
  20. Danyэlian Ya. V. (2007). Sovremennыe kontseptsyy shkolnoho uchebnyka. http://cyberleninka.ru/article/n/sovremennyekontseptsii-­shkolnogouchebnika (in Russian).
  21. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).
  22. Pometun, O. I., Remekh, T. O. ta in. (2017). Doslidzhuiemo istoriiu i suspilstvo (intehrovanyi kurs). 5–6 klasy. https://osvita.ua/school/program/model-prog-nush/83124/ (in Ukrainian).
  23. Topuzov, O.M., Viatkina, O.B. (red). (2016). Ekspertyza shkilnykh pidruchnykiv: instruktyvno-­metodychni materialy dlia ekspertyzy elektronnykh versii proektiv pidruchnykiv dlia uchniv 8 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Pedahohichna dumka, 5‒15 (in Ukrainian).
  24. Topuzov O. M. (2012) Rol i misce pidruchny`ka v realizaciyi kompetentnisnogo pidxodu do navchannya. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka: zb. nauk. pracz`. 12, 241–247 (in Ukrainian).
  25. Zasiekina, T. M. (2018). Do kontseptsii pidruchnyka intehrovanoho kursu «Pryrodnychi nauky». Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. 20, 111‒126. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2018_20_12 (in Ukrainian).
  26. Kodliuk, Ya. P. (2014). Kontseptualni osnovy pobudovy pidruchnyka dlia pochatkovoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. (14), 284‒292. Vidnovleno z http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2014_14_34 (in Ukrainian).
  27. Maliienko, Yu. B. (2016). Formuvannia istorychnoi kompetentnosti zasobamy pidruchnyka z istorii serednikh vikiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. 16, 203–212 (in Ukrainian).
  28. Modelni navchalni prohramy dlia 5‒9 klasiv novoi ukrainskoi shkoly. (2021). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-­serednya-osvita/navchalni-­programi/modelni-­navchalni-programi-dlya‑5–9-klasiv-­novoyi-ukrayinskoyi-­shkoli-zaprovadzhuyutsya-­poetapno-z‑2022-roku (in Ukrainian).
  29. Pometun, O. (2015). Realizatsiia kompetentnisnoho i diialnisnoho pidkhodiv u suchasnomu pidruchnyku istorii. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 2, 146–157 (in Ukrainian).
  30. Pometun, O. I., Hupan, N.M. (2014). Proektuvannia shkilnoho pidruchnyka: vymohy i problemy. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zb. nauk. prats. 14, 564–573 (in Ukrainian).
  31. Pometun, O.I., Hupan, N.M. (2019). Taksonomiia B. Bluma i rozvytok krytychnoho myslennia shkoliariv na urokakh istorii. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 50‒57 (in Ukrainian).
  32. Pro zatverdzhennia typovoi osvitnoi prohramy dlia 5‒9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. (2021). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy (19 liutoho 2021). https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-­tipovoyi-osvitnoyi-­programi-dlya‑5–9-klasiv-­zagalnoyi-serednoyi-­osviti (in Ukrainian).
  33. Terletska, L. (2014). Vybir aktyvnykh metodiv navchannia v orhanizatsii navchalno-­piznavalnoi diialnosti pidlitkiv. Liudynoznavchi studii: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. 29 (1), 193–201 (in Ukrainian).
  34. Tomchuk, M. (2011). Metodolohichni zasady stvorennia suchasnoho shkilnoho pidruchnyka. Psykholohiia i suspilstvo. 4, 124–128 (in Ukrainian).