№ 32 (2024)
Статті

ДОСЛІДЖЕННЯ ФАКТОРІВ ВИБОРУ МОВИ ПРОГРАМУВАННЯ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Ігор Твердохліб
Український державний університет імені Михайла Драгоманова
Біографія
Сергій Оніщенко
Український державний університет імені Михайла Драгоманова
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • освітній процес,
  • середня освіта,
  • інформатика,
  • мова,
  • середовище,
  • програмування,
  • фактори вибору
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Твердохліб, І. ., & Оніщенко, С. . (2024). ДОСЛІДЖЕННЯ ФАКТОРІВ ВИБОРУ МОВИ ПРОГРАМУВАННЯ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 284–298. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-284-298

Анотація

У статті вказано на актуальності вибору мови програмування для вивчення в закладах загальної середньої освіти. На основі ретельного аналізу наукових доробок учених щодо вибору мови програмування для вивчення в школі, встановлено основні
фактори, що впливають на вибір мови програмування: готовність конкретного вчителя до навчання програмування з використанням відповідного апаратно-програмного забезпечення, наявність зручного в навчанні, доступного до використання середовища програмування, перспективи використання цієї мови в подальшій професійній діяльності учнів та наявність методичної підтримки щодо вивчення вказаної мови програмування.

На основі детального аналізу нормативних документів, навчальних програм та змісту навчального матеріалу, було встановлено, що шкільний навчальний матеріал з алгоритмізації й програмування в основному базується на вивченні мов програмування Object
Pascal (середовище Lazarus) або Python (середовище IDLE). В статті автори виокремлюють основні фактори, що впливають на вибір мови програмування – мета навчання програмування, легкість її вивчення (або «поріг входження»), підтримка в ній базових концепцій об’єктно-орієнтованого програмування, практичне застосування (популярність мови серед розробників програмного забезпечення, широке використання в різних галузях, кросплатформність), інтерес учнів до обраної мови, наявність додаткових інформаційних джерел як для вчителів так і для учнів.

За результатами проведеного дослідження було наведено аргументи на користь того, що реальними претендентами на першість щодо вивчення в школах є такі мови програмування як Python, Java, С++ і C#.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Базурін, В.М. (2017). Середовища програмування як засіб навчання учнів основ програмування. Інформаційні технології і засоби навчання, 59 (3), 13 – 27. https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1601
  2. Базурін, В.М. (2021). Особливості Python як першої мови програмування. Розвиток інтелектуальних умінь і творчих здібностей учнів та студентів у процесі навчання дисциплін природничо-математичного циклу «ІТМ*плюс – 2021»: матеріали IV Міжнародної науково-методичної конференції (11–12 листопада 2021 р., м. Суми). Суми: ФОП Цьома С.П., 125–126. https://laboratoriya.sspu.sumy.ua/wp-content/uploads/2021/12/2021__ITM-2021_16-12-1.pdf#page=125
  3. Державний стандарт початкової освіти. (2018). (постанова Кабінету Міністрів України № 87 від 21 лютого 2018 р.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
  4. Жуковський, С.С. & Коротун, О.В. (2014). Про перспективу введення мови програмування С++ в навчальний процес загальноосвітніх навчальних закладів. Комп’ютер у школі та сім’ї, 1, 23 – 25. http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2014_1_6
  5. Завадський, І.О., Коршунова, О.В. & Твердохліб, І.А. (2023). Модельна навчальна програма «Інформатика. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти («Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». Наказ МОН України від 16 серпня 2023 року № 1001). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739267
  6. Інформатика (2019 а). Навчальна програма вибірково-обов’язкового предмету для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/informatika-standart-10-11.docx
  7. Інформатика (2019 б). Навчальна програма учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (профільне навчання). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/01/10-11-profilniy-riven.docx
  8. Лапінський, В.В. (2014) Проблема вибору першої мови програмування – сьогоднішнє бачення. Комп’ютер у школі та сім’ї, 1, 14 – 17. http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2014_1_4
  9. Модельні навчальні програми для 5-9 класів Нової української школи. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/naskrizni-zmistovi-liniyi
  10. Оніщенко, С.М. & Твердохліб, І.А. (2023) Шкільний курс програмування як засіб профорієнтації учнів. Теорія і практика використання інформаційних технологій в умовах цифрової трансформації освіти матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 29 червня 2023 року). Київ: Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 115 – 117. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739264
  11. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабінету міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
  12. Савченко, О.Я. (2022 а). Типова освітня програма для 1–2 класів закладів загальної середньої освіти у новій редакції. Наказ МОН № 743 від 12.08.2022 р. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf
  13. Савченко, О.Я. (2022 б). Типова освітня програма для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти. Наказ МОН № 743 від 12.08.2022 р. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf
  14. Топузов, О., Засєкіна, Т. (Ред.). (2022). Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового навчального року: методичні рекомендації. Київ: Освіта. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/Metodychnyy-poradnyk.pdf2_.pdf
  15. Шевчук, П.Г. (2010). Критерії добору мови та середовища програмування як засобів навчання. Матеріали звітної наукової конференції Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Київ: ІІТЗН НАПН України, 89–92.
  16. Шевчук, П.Г. (2013). Методика навчання програмування учнів класів технологічного профілю на основі використання мови С# [Дисертація кандидата педагогічних наук: 10.02.19. Київ]. http://eprints.zu.edu.ua/35718/2/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86i%D1%8F_%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%9F_.pdf
  17. Шиян, Р.Б. (2022a). Типова освітня програма для 1–2 класів закладів загальної середньої освіти у новій редакції. Наказ МОН № 743 від 12.08.2022 р. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Shyyan.pdf
  18. Шиян, Р.Б. (2022b). Типова освітня програма для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти у новій редакції. Наказ МОН № 743 від 12.08.2022 р. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Shyyan.pdf
  19. Яценко, О.І. & Чумак, Л.М. (2020). Критерії добору середовища навчання програмування для формування ІКТ-компетентності майбутніх учителів початкової школи. Інформаційні технології і засоби навчання, 78 (4), 219 – 236. https://doi.org/10.33407/itlt.v78i4.2912
  20. Bazurin, V.M. (2017). Seredovyshcha prohramuvannia yak zasib navchannia uchniv osnov prohramuvannia. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 59 (3), 13 – 27. https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1601 (in Ukrainian).
  21. Bazurin, V.M. (2021). Osoblyvosti Python yak pershoi movy prohramuvannia. Rozvytok intelektualnykh umin i tvorchykh zdibnostei uchniv ta studentiv u protsesi navchannia dystsyplin pryrodnychomatematychnoho tsyklu «ITM*plius – 2021»: materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-metodychnoi konferentsii (11–12 lystopada 2021 r., m. Sumy). Sumy: FOP Tsoma S.P., 125–126. https://laboratoriya.sspu.sumy.ua/wp-content/uploads/2021/12/2021__ITM-2021_16-12-1.pdf#page=125 (in Ukrainian).
  22. Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity. (2018). (postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 87 vid 21 liutoho 2018 r.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
  23. Informatyka. (2019 a). Navchalna prohrama vybirkovo-oboviazkovoho predmetu dlia uchniv 10-11 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (riven standartu). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/informatika-standart-10-11.docx (in Ukrainian).
  24. Informatyka. (2019 b). Navchalna prohrama uchniv 10-11 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (profilne navchannia). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/01/10-11-profilniy-riven.docx (in Ukrainian).
  25. Lapinskyi, V.V. (2014). Problema vyboru pershoi movy prohramuvannia – sohodnishnie bachennia. Kompiuter u shkoli ta simi, 1, 14 – 17. http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2014_1_4 (in Ukrainian).
  26. Modelni navchalni prohramy dlia 5-9 klasiv Novoi ukrainskoi shkoly. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/naskrizni-zmistovi-liniyi (in Ukrainian).
  27. Onishchenko, S.M. & Tverdokhlib, I.A. (2023). Shkilnyi kurs prohramuvannia yak zasib proforiientatsii uchniv. Teoriia i praktyka vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v umovakh tsyfrovoi transformatsii osvity materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 29 chervnia 2023 roku). Kyiv: Vyd-vo UDU imeni Mykhaila Drahomanova, 115–117. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739264 (in Ukrainian).
  28. Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity: Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
  29. Savchenko, O.Ia. (2022 a). Typova osvitnia prohrama dlia 1–2 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity u novii redaktsii. Nakaz MON № 743 vid 12.08.2022 r. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf (in Ukrainian).
  30. Savchenko, O.Ia. (2022 b). Typova osvitnia prohrama dlia 3-4 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Nakaz MON № 743 vid 12.08.2022 r. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf (in Ukrainian).
  31. Shevchuk, P.H. (2010). Kryterii doboru movy ta seredovyshcha prohramuvannia yak zasobiv navchannia. Materialy zvitnoi naukovoi konferentsii Instytutu informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy. Kyiv: IITZN NAPN Ukrainy, 89–92. (in Ukrainian).
  32. Shevchuk, P.H. (2013). Metodyka navchannia prohramuvannia uchniv klasiv tekhnolohichnoho profiliu na osnovi vykorystannia movy S# [Dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk: 10.02.19. Kyiv]. http://eprints.zu.edu.ua/35718/2/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86i%D1%8F_%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%9F_.pdf (in Ukrainian).
  33. Shyian, R.B. (2022 a). Typova osvitnia prohrama dlia 1-2 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity u novii redaktsii. Nakaz MON № 743 vid 12.08.2022 r. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Shyyan.pdf (in Ukrainian).
  34. Shyian, R.B. (2022 b). Typova osvitnia prohrama dlia 3-4 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity u novii redaktsii. Nakaz MON № 743 vid 12.08.2022 r. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Shyyan.pdf
  35. Topuzov, O., Zasiekina, T. (Red.). (2022). Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy: metodychnyi poradnyk naukovtsiv Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy do pochatku novoho navchalnoho roku: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Osvita. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/Metodychnyy-poradnyk.pdf2_.pdf (in Ukrainian).
  36. Yatsenko, O.I. & Chumak, L.M. (2020). Kryterii doboru seredovyshcha navchannia prohramuvannia dlia formuvannia IKT-kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 78 (4), 219 – 236. https://doi.org/10.33407/itlt.v78i4.2912 (in Ukrainian).
  37. Zavadskyi, I.O., Korshunova, O.V. & Tverdokhlib, I.A. (2023). Modelna navchalna prohrama «Informatyka. 7-9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity («Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy». Nakaz MON Ukrainy vid 16 serpnia 2023 roku № 1001). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739267 (in Ukrainian).
  38. Zhukovskyi, S.S. & Korotun, O.V. (2014) Pro perspektyvu vvedennia movy prohramuvannia S++ v navchalnyi protses zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kompiuter u shkoli ta simi, 1, 23–25. http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2014_1_6 (in Ukrainian).