ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПІДХІД ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ПОВСЯКДЕННОСТІ : На прикладі курсу «Всесвітня історія, 7 клас»
Опубліковано 31.12.2024
Ключові слова
- історія повсякденності,
- дослідницький підхід,
- дослідницькі завдання,
- цифрові інструменти та ресурси,
- шкільний курс всесвітньої історії
Як цитувати
Авторське право (c) 2024 Петро Мороз, Ірина Мороз
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті розкриваються особливості дослідницького підходу до вивчення історії повсякденності на прикладі шкільного курсу всесвітньої історії для 7 класу. Стаття містить огляд наукових праць, присвячених як дослідженню історії повсякденності, так і методиці її викладання на уроках історії.
На думку авторів, інтеграція історії повсякденності в освітній процес дає змогу учням не лише вивчати події минулого, але й занурюватися у повсякденне життя людей різних епох: їхній побут, традиції та систему цінностей. Зазначено, що такий підхід сприяє формуванню в учнів більш глибокого й багатовимірного сприйняття історії, розвиває в них навички критичного мислення та здатність аналізувати історичні процеси через призму досвіду пересічних людей.
Найбільш ефективним методом вивчення історії повсякденності визнано дослідницький підхід, який активізує участь учнів у процесі пізнання минулого, розвиває в них навички самостійного пошуку та аналітичного опрацювання інформації. Автори також наголошують на важливості врахування особливостей розвитку сучасних учнів, які належать до цифрового покоління. Акцентовано, що використання візуальних джерел, цифрових інструментів та інтерактивних методик сприяє підвищенню зацікавленості учнів та стимулює їх до діалогу й співпраці.
Запропонована авторами класифікація дослідницьких завдань має на меті урізноманітнити освітній процес, охопити різні аспекти історії повсякденності й підходи до їх вивчення. На прикладі курсу «Всесвітня історія, 7 клас» наведено зразки дослідницьких завдань різного типу, які можуть бути використані в освітньому процесі. Зазначено, що запропоновані види дослідницьких завдань дадуть змогу учням досліджувати історію повсякденності в цікавому форматі, зокрема, інтерактивному, що сприятиме підвищенню ефективності навчання.
Наголошується, що проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів розглянутої проблеми, а перспективи подальших розвідок пов’язані з розробленням методики використання цифрових інструментів та ресурсів під час вивчення історії повсякденності в закладах загальної середньої освіти.
Завантаження
Посилання
- Алешкевич, Я. А. (2017). Теоретико-методологічні засади дослідження історії повсякденності. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія, 2 (37), 139–143. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuist_2017_2_32
- Бродель, Ф. (1995). Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм. ХV–ХVІІІ ст.: Т. 1. Структури повсякденності : можливе і неможливе. Київ: Основи.
- Головко, О. (2007). «Риба та м’ясо» історії повсякденності: теоретичні засади напряму. Проблеми історії України: факти, судження, пошуки. Міжвідомчий збірник наук. пр. (с. 87–101). НУ НАНУ.
- Кісь, О. (2006). Усна історія: становлення, проблематика, методологічні засади. Україна Модерна, 11, 7–24.
- Коляструк, О. (2008). Історія повсякденності як об’єкт історичного дослідження: історіографічний і методологічний аспекти. Харків: Курсор.
- Коляструк, О. (2009a). Теоретико-методологічні аспекти вивчення повсякденного життя. У Нариси повсякденного життя радянської України в добу непу (1921–1928 рр.) (Ч. 1, с. 55–46). Інститут історії України НАН України.
- Коляструк, О. (2009b). Поняття повсякденності в сучасній науковій гуманітаристиці. Україна XX століття: культура, ідеологія, політика, 15 (1), 46–56. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uxxs_2009_15(1)__6
- Коляструк, О. (2009c). Предмет історії повсякденності: проблема постановки й окресленості в сучасній гуманітаристиці. У Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія. (15-те вид., с. 170–173). http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_ist_2009_15_37
- Лисенко, О. (2010a). Історія повсякденності як галузь наукового знання. (Повсякденна історія війни: методологічні нотатки). Сторінки воєнної історії України: Збірник наукових статей, 13, 8–22.
- Лисенко, О. (2010b). Історія повсякденності як галузь наукового знання. (Повсякденна історія війни: методологічні нотатки). У Історія повсякденності: теорія та практика: матеріали Всеукраїнська наукова конференція (14‒15 травня 2010 р., с. 11–19).
- Малієнко, Ю. Б. (2005). Проблеми вивчення повсякденності на уроках історії середніх віків. На прикладі теми «Населення, природа і матеріальний світ європейського середньовіччя». Історія в середніх і вищих навчальних закладах України, 1, 44–48.
- Мороз, П., & Мороз, І. (2018). Дослідницька діяльність учнів у процесі навчання всесвітньої історії в основній школі: методичний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
- Мороз, П., & Мороз, І. (2023a). Інтегрування історії повсякденності у шкільний курс історії: дослідницький аспект. Проблеми сучасного підручника, 30, 86–101. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736193/
- Мороз, П., & Мороз, І. (2023b). Особливості розроблення дослідницьких завдань з історії для учнів базової школи. У Recent Trends in Science: Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Internet Conference (с. 206–207). FOP Marenichenko V.V. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735202/
- Мороз, П., & Мороз, І. (2024). Практика інтегрованого навчання учнів історії у 5‒6 класах: методичні рекомендації. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/740428/
- Мороз, П. В. (2019). Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс): підручник для 6-го класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Педагогічна думка.
- Пятницькова, І. В. (2017). Вивчення історії повсякденності в сучасній українській історіографії. У Матеріали наукової конференції професорсько-викладацького складу, наукових працівників і здобувачів наукового ступеня за підсумками науково-дослідної роботи за період 2015–2016 рр. (15–18 травня 2017 р.) (Т. 1, с. 78–80). Донецький національний університет імені Василя Стуса.
- Удод, О. А. (2006). Повсякденне життя киян в умовах окупації (вересень 1941 – листопад 1943): питання методології та історіографії. Проблеми історії України: факти, судження, пошуки: міжвідомчий збірник наукових праць, 15, 384–391.
- Удод, О. А. (2010a). Історія повсякденності: питання методології та історіографії. У Повоєнна Україна: нариси соціальної історії (друга половина 1940-х – середина 1950-х рр.) (Кн. 1, ч. 1–2, с. 17–39). Інститут історії України НАН України.
- Удод, О. А. (2010b). Історія повсякденності як провідний напрям української історіографії. Краєзнавство, 3, 6–9.
- Федчиняк, А. О. (2011). Методичні засади вивчення історії повсякденності в 8‒9 класах загальноосвітніх шкіл. Неопублікована дисертація кандидата педагогічних наук. Інститут педагогіки НАПН України.
- Шауренко, А. В. (2017). Історія повсякденності: від європейського досвіду до вітчизняних практик. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету, 49, 199–202.
- Aleshkevych, Ya. A. (2017). Teoretyko-metodolohichni zasady doslidzhennia istorii povsiakdennosti. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Istoriia, 2 (37), 139–143. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuist_2017_2_32 (in Ukrainian).
- Brodel, F. (1995). Materialna tsyvilizatsiia, ekonomika i kapitalizm. KhV–KhVIII st.: T. 1. Struktury povsiakdennosti : mozhlyve i nemozhlyve. Kyiv: Osnovy. (in Ukrainian).
- Fedchyniak, A. O. (2011). Metodychni zasady vyvchennia istorii povsiakdennosti v 8‒9 klasakh zahalnoosvitnikh shkil. Neopublikovana dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. (in Ukrainian).
- Holovko, O. (2007). «Ryba ta miaso» istorii povsiakdennosti: teoretychni zasady napriamu. In Problemy istorii Ukrainy: fakty, sudzhennia, poshuky. Mizhvidomchyi zbirnyk nauk. pr. (pp. 87–101). NU NANU. (in Ukrainian).
- Kis, O. (2006). Usna istoriia: stanovlennia, problematyka, metodolohichni zasady. Ukraina Moderna, 11, 7–24. (in Ukrainian).
- Koliastruk, O. (2008). Istoriia povsiakdennosti yak obiekt istorychnoho doslidzhennia: istoriohrafichnyi i metodolohichnyi aspekty. Kharkiv: Kursor. (in Ukrainian).
- Koliastruk, O. (2009a). Teoretyko-metodolohichni aspekty vyvchennia povsiakdennoho zhyttia. In Narysy povsiakdennoho zhyttia radianskoi Ukrainy v dobu nepu (1921–1928 rr.) (Ch. 1, pp. 55–46). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy. (in Ukrainian).
- Koliastruk, O. (2009b). Poniattia povsiakdennosti v suchasnii naukovii humanitarystytsi. Ukraina XX stolittia: kultura, ideolohiia, polityka, 15 (1), 46–56. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uxxs_2009_15(1)__6 (in Ukrainian).
- Koliastruk, O. (2009c). Predmet istorii povsiakdennosti: problema postanovky y okreslenosti v suchasnii humanitarystytsi. In Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Istoriia (15th ed., pp. 170–173). http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_ist_2009_15_37 (in Ukrainian).
- Lysenko, O. (2010a). Istoriia povsiakdennosti yak haluz naukovoho znannia. (Povsiakdenna istoriia viiny: metodolohichni notatky). Storinky voiennoi istorii Ukrainy: Zbirnyk naukovykh statei, 13, 8–22. (in Ukrainian).
- Lysenko, O. (2010b). Istoriia povsiakdennosti yak haluz naukovoho znannia. (Povsiakdenna istoriia viiny: metodolohichni notatky). In Istoriia povsiakdennosti: teoriia ta praktyka: materialy Vseukrainska naukova konferentsiia (May 14‒15, 2010, pp. 11–19). (in Ukrainian).
- Maliienko, Yu. B. (2005). Problemy vyvchennia povsiakdennosti na urokakh istorii serednikh vikiv. Na prykladi temy «Naselennia, pryroda i materialnyi svit yevropeiskoho serednovichchia». Istoriia v serednikh i vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy, 1, 44–48. (in Ukrainian).
- Moroz, P. V. (2019). Vsesvitnia istoriia. Istoriia Ukrainy (intehrovanyi kurs): pidruchnyk dlia 6-ho klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
- Moroz, P., & Moroz, I. (2018). Doslidnytska diialnist uchniv u protsesi navchannia vsesvitnoi istorii v osnovnii shkoli: metodychnyi posibnyk. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).
- Moroz, P., & Moroz, I. (2023a). Intehruvannia istorii povsiakdennosti u shkilnyi kurs istorii: doslidnytskyi aspekt. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 86–101. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736193/ (in Ukrainian).
- Moroz, P., & Moroz, I. (2023b). Osoblyvosti rozroblennia doslidnytskykh zavdan z istorii dlia uchniv bazovoi shkoly. In Recent Trends in Science: Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Internet Conference (pp. 206–207). FOP Marenichenko V.V. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735202/ (in Ukrainian).
- Moroz, P., & Moroz, I. (2024). Praktyka intehrovanoho navchannia uchniv istorii u 5‒6 klasakh: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/740428/ (in Ukrainian).
- Piatnytskova, I. V. (2017). Vyvchennia istorii povsiakdennosti v suchasnii ukrainskii istoriohrafii. In Materialy naukovoi konferentsii profesorsko-vykladatskoho skladu, naukovykh pratsivnykiv i zdobuvachiv naukovoho stupenia za pidsumkamy naukovo-doslidnoi roboty za period 2015–2016 rr. (May, 2017, T. 1, pp. 78–80). Donetskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Stusa. (in Ukrainian).
- Shaurenko, A. V. (2017). Istoriia povsiakdennosti: vid yevropeiskoho dosvidu do vitchyznianykh praktyk. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, 49, 199–202. (in Ukrainian).
- Udod, O. A. (2006). Povsiakdenne zhyttia kyian v umovakh okupatsii (veresen 1941 – lystopad 1943): pytannia metodolohii ta istoriohrafii. Problemy istorii Ukrainy: fakty, sudzhennia, poshuky: mizhvidomchyi zbirnyk naukovykh prats, 15, 384–391. (in Ukrainian).
- Udod, O. A. (2010a). Istoriia povsiakdennosti: pytannia metodolohii ta istoriohrafii. In Povoienna Ukraina: narysy sotsialnoi istorii (druha polovyna 1940-kh – seredyna 1950-kh rr.) (Vol. 1, Parts 1–2, pp. 17–39). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy. (in Ukrainian).
- Udod, O. A. (2010b). Istoriia povsiakdennosti yak providnyi napriam ukrainskoi istoriohrafii. Kraieznavstvo, 3, 6–9. (in Ukrainian).