№ 33 (2024)
Статті

САМООЦІНЮВАННЯ І ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ: У межах теми дослідження «Технологія створення освітнього іншомовного комунікативного середовища у процесі навчання іноземних мов учнів 7–9 класів гімназії»

Ігор Горошкін
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 31.12.2024

Ключові слова

  • оцінювання,
  • формувальне оцінювання,
  • самооцінювання,
  • взаємооцінювання,
  • здобувачі освіти,
  • навчання іноземної мови
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Горошкін, І. . (2024). САМООЦІНЮВАННЯ І ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ: У межах теми дослідження «Технологія створення освітнього іншомовного комунікативного середовища у процесі навчання іноземних мов учнів 7–9 класів гімназії». Проблеми сучасного підручника, (33), 86–94. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-86-94

Анотація

У статті порушено проблему оцінювання навчальних досягнень учнів гімназії на уроках іноземної мови. На основі аналізу літератури зроблено висновки: посилення уваги науковців і практиків до проблеми оцінювання результатів навчальної діяльності спричинило упровадження освітньої реформи Нова українська школа, що утвердила зміни в змісті, методиках навчання; більше уваги приділено самооцінюванню і взаємооцінюванню в початковій школі, тоді як у 5‒9 класах з приводу оцінювання виникає багато запитань і дискусій; науковці здебільшого розглядають самооцінювання і взаємооцінювання як ефективний інструмент підвищення активності учнів, формування в них відповідальності за власні результати. Крім того, встановлено, що проблемі самооцінювання приділено значно більше уваги, ніж взаємооцінюванню, яке перебуває на периферії дослідницьких пошуків.

Уточнено семантичне наповнення понять самооцінювання і взаємооцінювання. Самооцінювання визначено як процес формування мотиваційної сфери особистості, оскільки учень має змогу оцінити себе, порівняти свої результати з результатами інших, побачити свої сильні і слабкі сторони, тобто уможливлює констатування факту «що я знаю і вмію сьогодні, чи достатньо мені цих знань і вмінь?» Взаємооцінювання потлумачено як спосіб оцінювання навчальних досягнень, спрямований на перевірку, аналіз та оцінювання роботи однокласників чи однокласниць за певними критеріями, що передбачає діалогову взаємодію й обов’язковий зворотний зв’язок.

Схарактеризовано організацію самооцінювання і взаємооцінювання на уроках іноземних мов у 7‒9 класах.

Наголошено, що систематичне впровадження самооцінювання і взаємооцінювання на уроках іноземних мов формує в учнів увагу, самостійність, уміння самоконтролю, почуття відповідальності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Будко, А. & Єгорова, О. (2023). Засоби самооцінювання на уроках англійської мови в старших класах. У Сучасні філологічні і методичні студії: проблематика і перспективи: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції для науковців, викладачів, учителів, здобувачів вищої освіти (с. 96–98). Харків. https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ad6a1c48-7595-4b65-88cc-944ef3ba3c57/content
  2. Горошкін, І.О. (2022). Оцінювання міжкультурної іншомовної комунікативної компетентнсті учнів гімназій у компетентнісному вимірі. Вісник Глухівського НПУ ім. О. Довженка. Педагогічні науки, 3 (2) (50), 157‒163.
  3. Горошкін, І. (2024). До проблеми оцінювання навчальних досягнень учнів гімназій у компетентнісному вимірі. Проблеми сучасного підручника, 3, 66–82. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-66-82
  4. Щербак, О.І., Софій, Н.З.& Бович, Б.Ю. (2014). Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень. Навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: «Лілея НВ». http://nmc pto.lg.ua/images/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8/teoriya_i_praktyka_ocinuvannya.pdf
  5. Редько, В. Г. та ін. (2021). Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано МОН України (від 12.07.2021 наказ № 795). Київ: МОН України.
  6. Словник української мови. (н.д.). https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0
  7. Фідкевич, О.Л., Богданець-Білоскаленко, Н.І. (2020). Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 3‒4 класах закладів загальної середньої освіти» для педагогічних працівників. Київ: Генеза.
  8. Brown, G. T. L., & Harris, L. R. (2013). Student self-assessment. In J. H. McMillan (Ed.). The SAGE handbook of research on classroom assessment (pp. 367‒393). Thousand Oaks, CA: Sage.
  9. Brown, G. T. L., & Harris, L. R. (2013). Student self-assessment. In J. H. McMillan (Ed.). The SAGE handbook of research on classroom assessment (pp. 367-393). Thousand Oaks, CA: Sage (in English).
  10. Budko, A., & Yehorova, O. (2023). Zasoby samootsiniuvannia na urokakh anhliiskoi movy v starshykh klasakh. In Suchasni filolohichni i metodychni studii: problematyka i perspektyvy: Materialy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii dlia naukovtsiv, vykladachiv, vchyteliv, zdobuvachiv vyshchoi osvity (pp. 96–98). Kharkiv. https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ad6a1c48-7595-4b65-88cc-944ef3ba3c57/content (in Ukrainian).
  11. Fidkevych, O.L., Bohdanets-Biloskalenko, N.I. (2020). Navchalno-metodychnyi posibnyk «Nova ukrainska shkola: teoriia i praktyka formuvalnoho otsiniuvannia u 3-4 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity» dlia pedahohichnykh pratsivnykiv. Kyiv: Heneza. (in Ukrainian).
  12. Goroshkin, I. (2022). Otsiniuvannia mizhkulturnoi inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti uchniv himnazii u kompetentnisnomu vymiri. Visnyk Hlukhivskoho NPU im. O. Dovzhenka. Pedahohichni nauky, 3 (2) (50), 157‒163. (in Ukrainian).
  13. Goroshkin, I. (2024). Do problemy otsiniuvannia navchalnykh dosiahnenn uchniv himnazii u kompetentnisnomu vymiri. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 32, 66–82. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-66-82 (in Ukrainian).
  14. Redko, V. H. at al. (2021). Modelna navchalna prohrama «Inozemna mova. 5–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Rekomendovano MON Ukrainy (vid 12.07.2021 nakaz No 795). Kyiv: MON Ukrainy. (in Ukrainian).
  15. Shcherbak, O.I., Sofii, N.Z. & Bovich, B.Yu. (2014). Teoriia i praktyka otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen. Navchalno-metodychnyi posibnyk. Ivano-Frankivsk: "Lileia NV". http://nmc.pto.lg.ua/images/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8/teoriya_i_praktyka_ocinuvannya.pdf (in Ukrainian).
  16. Slovnyk ukrainskoi movy. (n.d.). https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0 (in Ukrainian).