№ 33 (2024)
Статті

ПІДРУЧНИК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Ніна Голуб
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія
Олена Горошкіна
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 31.12.2024

Ключові слова

  • підручник української мови,
  • дослідницька діяльність,
  • дослідницькі завдання,
  • здобувачі освіти

Як цитувати

Голуб, Н. ., & Горошкіна, О. . (2024). ПІДРУЧНИК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. Проблеми сучасного підручника, (33), 77–85. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-77-85

Анотація

У статті схарактеризовано підручник української мови як засіб активізації дослідницької діяльності учнів. Зокрема методом анкетування вчителів із різних регіонів України визначено проблемні аспекти організації дослідницької роботи на уроках української мови. Обґрунтовано, що підручник є потужним засобом активізації дослідницької діяльності учнів.

Опрацювання психологічних студій дало підстави для висновків, що залучати учнів до елементів дослідження доцільно з 5 класу, поступово ускладнюючи завдання, використовуючи міжпредметні зв’язки; що дослідницька діяльність на уроках української мови уможливлює залучення учнів до глибшого пізнання шляхом відкриттів через використання низки завдань, що передбачають певні процедури, зокрема виявлення проблеми, з’ясування, уточнення інформації за допомогою запитань, формулювання припущень, планування навчальної діяльності, пошук інформації (накопичення фактів), аналіз і синтез зібраної інформації, перевірка гіпотези, формулювання висновків, оформлення та презентацію результатів, рефлексію.

Теоретичні положення ілюстровано прикладами зі сторінок авторських підручників, що засвідчують системність і динаміку активізації дослідницької діяльності учнів в авторських методиках, апробованих у низці закладів загальної середньої освіти України. У підсумку окреслено проблеми майбутніх наукових розвідок, перспективних і важливих для української лінгводидактики.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Голуб, Н.Б. & Горошкіна, О. М. (2019). Концепція навчання української мови учнів ліцею. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719352/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%8F.pdf
  2. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
  3. Мороз П.В. & Мороз І.В (2018). Дослідницька діяльність учнів у процесі навчання всесвітньої історії в основній школі. Київ, КОНВІ ПРІНТ.
  4. Омельчук, С. А. (2014). Навчання морфології української мови на засадах дослідницького підходу: теорія і практика. Київ, Генеза.
  5. Голуб, Н.Б., Горошкіна, О.М. (2022). Українська мова. Підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Видавничий дім «Освіта».
  6. Голуб, Н.Б., Горошкіна, О.М. (2023). Українська мова. Підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Видавничий дім «Освіта».
  7. Голуб, Н.Б., Горошкіна, О.М. (2024). Українська мова. Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Видавничий дім «Освіта».
  8. Bruner, J. (1996). The culture of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  9. Bruner, J. (1996). The culture of education. Cambridge, MA: Harvard University Press. (in English).
  10. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (in Ukrainian).
  11. Holub, N.B. & Horoshkina, O. M. (2019). Kontseptsiia navchannia ukrainskoi movy uchniv litseiu. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719352/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%8F.pdf (in Ukrainian).
  12. Holub, N.B., Horoshkina, O.M. (2022). Ukrainska mova. Pidruchnyk dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». (in Ukrainian).
  13. Holub, N.B., Horoshkina, O.M. (2023). Ukrainska mova. Pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». (in Ukrainian).
  14. Holub, N.B., Horoshkina, O.M. (2024). Ukrainska mova. Pidruchnyk dlia 7 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». (in Ukrainian).
  15. Moroz P.V. & Moroz I.V (2018). Doslidnytska diialnist uchniv u protsesi navchannia vsesvitnoi istorii v osnovnii shkoli. Kyiv, KONVI PRINT. (in Ukrainian).
  16. Omelchuk, S. A. (2014). Navchannia morfolohii ukrainskoi movy na zasadakh doslidnytskoho pidkhodu: teoriia i praktyka. Kyiv, Heneza. (in Ukrainian).