Опубліковано 31.12.2024
Ключові слова
- батьківські збори,
- діалог,
- партнерство,
- співпраця,
- довіра
- ефективна комунікація,
- державно-громадська партнерська взаємодія ...Більше
Як цитувати
Авторське право (c) 2024 Наталія Сохань
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті висвітлено питання організації державно-громадської взаємодії між закладом загальної середньої освіти та батьками; розкрито зміст її законодавчо-нормативного забезпечення та закцентовано увагу на нових підходах до організації комунікації, конструктивного діалогу та партнерської взаємодії між закладом, родинами та іншими структурами; представлено результати дослідження щодо особливостей державно-громадської партнерської взаємодії в умовах воєнного стану у закладах освіти, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях і особливості державно-громадської партнерської взаємодії у закладах освіти, які знаходяться на підконтрольній Україні території з метою обґрунтування ролі батьківських зборів; підкреслено, що простежується тенденція значно ширшого залучення до ухвалення управлінських рішень на різних рівнях органів самоврядування учасників освітнього процесу; зроблено висновок, що процес налагодження державно-громадської партнерської взаємодії у закладах загальної середньої освіти є доволі ємним: це і налагодження відкритості спілкування та інформаційної доступності, і підвищення залученості батьків до освітнього процесу, і підтримка громадських ініціатив та благодійність, і партнерство з державними структурами; визначено пріоритетну роль батьківських зборів для налагодження державно-громадської партнерської взаємодії, підвищенні рівня залученості батьків до участі в освітньому процесі, ухваленні управлінських рішень, взаємодії з громадськими організаціями та благодійними фондами в реалізації соціальних проєктів; розглянуто фактори впливу на відвідуваність та ефективність батьківських зборів; запропоновано нестандартні форми і методи їх проведення; представлено статистичний аналіз готовності та участі батького і педагогічного колективів, інших учасників освітнього процесу в ефективній комунікації, організації співпраці та державно-громадської партнерської взаємодіїі з використанням різноманітних форм і способів і на різних рівнях.
Завантаження
Посилання
- Безпалько, О.В. (2011). Соціальна педагогіка та соціальна робота у сучасному освітологічному просторі. Освітологічний дискурс, 1, 103‒111. http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2011_1_12
- Бондаренко, Р. (2024). Про «батьківські збори» з погляду закону: обовʼязковість відвідування та теми для обговорення. https://znayshov.com/News/Details/pro_batkivski_zbory_z_pohliadu_zakonu_oboviazkovist_vidviduvannia_ta_temy_dlia_obhovorennia#google_vignette
- Вовчук, І. С., Петік, Ю. О. (2011). Батьківський всеобуч. Матеріали для роботи з батьками учнів 1–4 класів. Початкове навчання та виховання, 3 (87).
- Закон України «Про освіту». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
- Закон України «Про охорону дитинства». (2001). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text
- Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
- Калініна, Л. М. (2021). Державно-громадське управління на партнерських засадах у змісті підручника для керівника освіти. У Проблеми сучасного підручника: ключові компетентності та предметні навички (с. 96–97). Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/725334/1/tezy_psp_2021_Kalinina%20L.M._96-97.pdf
- Калініна, Л.М. та ін. (2024). Механізми реалізації державно-громадського управління закладами освіти в умовах самоврядування (практичний посібник). Київ: Освіта. https://undip.org.ua/library/mekhanizmy-realizatsii-derzhavno-hromadskoho-upravlinnia-zakladamy-osvity-v-umovakh-samovriaduvannia/
- Маренич, В.О. (2022). Батьки та школа онлайн / офлайн. Як запобігти непорозумінням і конфліктам. Харків: Основа,
- Національна доктрина розвитку освіти України (2002). Затверджена Указом Президента України від 17 квітня 2002 року № 347/2002. Офіційний вісник України, 16, 11. http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
- Ніколенко, Л. (2018). Педагогіка партнерства як умова реалізації завдань розвитку особистості дитини в контексті Нової української школи. Методист, 6, 62–65.
- Онаць, О. М. та ін. (2024). Державно-громадське управління закладами загальної середньої освіти на засадах суб'єктної партнерської взаємодії (монографія). Київ: Освіта. https://undip.org.ua/library/derzhavno-hromadske-upravlinnia-zakladamy-zahalnoi-serednoi-osvity-na-zasadakh-cub-iektnoi-partnerskoi-vzaiemodii-monohrafiia/
- Онаць, О. М. (2021). Проблеми і перспективи державно-громадського управління закладами загальної середньої освіти в умовах децентралізації на засадах партнерської взаємодії. Освіта та розвиток обдарованої особистості, 4 (83), 27‒34. http://otr.iod.gov.ua/index.php/2021-rik
- Онаць, О., Попович, Л. (2024). Особливості реалізації моделей державно-громадського управління на засадах партнерської взаємодії у закладах загальної середньої освіти (методичні рекомендації). Київ: Освіта. https://undip.org.ua/library/osoblyvosti-realizatsii-modeley-derzhavno-hromadskoho-upravlinnia-nazasadakh-partnerskoi-vzaiemodii-u-zakladakh-zahalnoi-serednoi-osvity-metodychni-rekomendatsii/
- Оржеховська, В. (2007). Взаємодія навчального закладу і сім’ї: стратегії, технології і моделі. Харків: Точка.
- Пагава, О. В., Чернишова, Я. О. (2018). Батьківські збори: шляхи до партнерства та співпраці (методичний посібник для вчителів початкових класів). Харків: Мадрид.
- Побірченко, Н. А. та ін. (ред.). (2018). Партнерська взаємодія школи та сім’ї як фактор оновлення сучасної освіти (науково-методичний збірник). Запоріжжя: СТАТУС.
- Міністерство освіти і науки України. (2000). Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти (зі змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки №489 від 29.06.2006). Міністерство освіти і науки України. Наказ № 434 від 06 вересня 2000 року. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0659-00#Text Про затвердження
- Постовий, В. Г. (ред.). (2003). Програма формування педагогічної культури батьків. Державний центр соціальної служб для молоді, Державний комітет у справах сім'ї та молоді, Інститут проблем виховання АПН України. Київ.
- Кабінет міністрів. (2016). «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року». Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14. 12. 2016 р. № 988. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016- %D1%80#Text
- Словник НУШ: Батьківські збори у новому форматі (2022). https://osvitoria.media/experience/batkivski-zbory-u-novomu-formati-slovnyk-nush/
- Твердохліб, Т. С. Мажуга А. В. (2022). Педагогіка партнерства в умовах дистанційного навчання. Особливості роботи класного керівника з батьками. У Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика. Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції Психолого-педагогічні проблеми вищої та середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика. Київ.
- Тріфанова, Д. А. (2021) Залучення батьків до освітнього процесу в умовах реалізації Концепції нової української школи. Наука майбутнього, 1(7).
- Тюпа, А. І. (2012). Класний керівник і батьки: забезпечення партнерства і співпраці (збірка матеріалів з досвіду роботи). Миколаїв: ОІППО.
- Bezpalko, O.V. (2011). Sotsialna pedahohika ta sotsialna robota u suchasnomu osvitolohichnomu prostori. Osvitolohichnyi dyskurs, 1, 103‒111. http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2011_1_12 (in Ukrainian).
- Bondarenko, R. (2024). Pro «batkivski zbory» z pohliadu zakonu: obovʼiazkovist vidviduvannia ta temy dlia obhovorennia. https://znayshov.com/News/Details/pro_batkivski_zbory_z_pohliadu_zakonu_oboviazkovist_vidviduvannia_ta_temy_dlia_obhovorennia#google_vignette (in Ukrainian).
- Vovchuk, I. S., Petik, Yu. O. (2011). Batkivskyi vseobuch. Materialy dlia roboty z batkamy uchniv 1–4 klasiv. Pochatkove navchannia ta vykhovannia, 3 (87). (in Ukrainian).
- Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. (in Ukrainian).
- Zakon Ukrainy «Pro okhoronu dytynstva». (2001). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text (in Ukrainian).
- Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).
- Kalinina, L. M. (2021). Derzhavno-hromadske upravlinnia na partnerskykh zasadakh u zmisti pidruchnyka dlia kerivnyka osvity. In Problemy suchasnoho pidruchnyka: kliuchovi kompetentnosti ta predmetni navychky (pp. 96–97). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/725334/1/tezy_psp_2021_Kalinina%20L.M._96-97.pdf (in Ukrainian).
- Kalinina, L.M. ta in. (2024). Mekhanizmy realizatsii derzhavno-hromadskoho upravlinnia zakladamy osvity v umovakh samovriaduvannia (praktychnyi posibnyk). Kyiv: Osvita. https://undip.org.ua/library/mekhanizmy-realizatsii-derzhavno-hromadskoho-upravlinnia-zakladamy-osvity-v-umovakh-samovriaduvannia/ (in Ukrainian).
- Marenych, V.O. (2022). Batky ta shkola onlain / oflain. Yak zapobihty neporozuminniam i konfliktam. Kharkiv: Osnova. (in Ukrainian).
- Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy (2002). Zatverdzhena Ukazom Prezydenta Ukrainy vid 17 kvitnia 2002 roku № 347/2002. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 16, 11. http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (in Ukrainian).
- Nikolenko, L. (2018). Pedahohika partnerstva yak umova realizatsii zavdan rozvytku osobystosti dytyny v konteksti Novoi ukrainskoi shkoly. Metodyst, 6, 62–65. (in Ukrainian).
- Onats, O. M. at al. (2024). Derzhavno-hromadske upravlinnia zakladamy zahalnoi serednoi osvity na zasadakh subiektnoi partnerskoi vzaiemodii (monohrafiia). Kyiv: Osvita. https://undip.org.ua/library/derzhavno-hromadske-upravlinnia-zakladamy-zahalnoi-serednoi-osvity-na-zasadakh-cub-iektnoi-partnerskoi-vzaiemodii-monohrafiia/ (in Ukrainian).
- Onats, O. M. (2021). Problemy i perspektyvy derzhavno-hromadskoho upravlinnia zakladamy zahalnoi serednoi osvity v umovakh detsentralizatsii na zasadakh partnerskoi vzaiemodii. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 4 (83), 27‒34. http://otr.iod.gov.ua/index.php/2021-rik (in Ukrainian).
- Onats, O., Popovych, L. (2024). Osoblyvosti realizatsii modelei derzhavno-hromadskoho upravlinnia na zasadakh partnerskoi vzaiemodii u zakladakh zahalnoi serednoi osvity (metodychni rekomendatsii). Kyiv: Osvita. https://undip.org.ua/library/osoblyvosti-realizatsii-modeley-derzhavno-hromadskoho-upravlinnia-nazasadakh-partnerskoi-vzaiemodii-u-zakladakh-zahalnoi-serednoi-osvity-metodychni-rekomendatsii/ (in Ukrainian).
- Orzhekhovska, V. (2007). Vzaiemodiia navchalnoho zakladu i simi: stratehii, tekhnolohii i modeli. Kharkiv: Tochka. (in Ukrainian).
- Pahava, O. V., Chernyshova, Ya. O. (2018). Batkivski zbory: shliakhy do partnerstva ta spivpratsi: metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv pochatkovykh klasiv. Kharkiv: Madryd. (in Ukrainian).
- Pobirchenko, N. A. at al. (ed.). (2018). Partnerska vzaiemodiia shkoly ta simi yak faktor onovlennia suchasnoi osvity (naukovo-metodychnyi zbirnyk). Zaporizhzhia: STATUS. (in Ukrainian).
- Ministerstvo osvitu i nauky Ukrainy. (2000). Polozhennia pro klasnoho kerivnyka navchalnoho zakladu systemy zahalnoi serednoi osvity (zi zminamy, vnesenymy zghidno z Nakazom Ministerstva osvity i nauky №489 vid 29.06.2006). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Nakaz № 434 vid 06 veresnia 2000 roku. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0659-00#Text Pro zatverdzhennia (in Ukrainian).
- Postovyi, V. H. (ed.). (2003). Prohrama formuvannia pedahohichnoi kultury batkiv. Derzhavnyi tsentr sotsialnoi sluzhb dlia molodi, Derzhavnyi komitet u spravakh simi ta molodi, Instytut problem vykhovannia APN Ukrainy. Kyiv.
- Kabinet Ministriv Ukrainy. (2016). «Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku». Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 14. 12. 2016 r. № 988. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016- %D1%80#Text (in Ukrainian).
- Slovnyk NUSh: Batkivski zbory u novomu formati (2022). https://osvitoria.media/experience/batkivski-zbory-u-novomu-formati-slovnyk-nush/ (in Ukrainian).
- Tverdokhlib, T. S. Mazhuha A. V. (2022). Pedahohika partnerstva v umovakh dystantsiinoho navchannia. Osoblyvosti roboty klasnoho kerivnyka z batkamy. In Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka. Materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi ta serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka. Kyiv. (in Ukrainian).
- Trifanova, D. A. (2021) Zaluchennia batkiv do osvitnoho protsesu v umovakh realizatsii Kontseptsii novoi ukrainskoi shkoly. Nauka maibutnoho, 1(7). (in Ukrainian).
- Tiupa, A. I. (2012). Klasnyi kerivnyk i batky: zabezpechennia partnerstva i spivpratsi (zbirka materialiv z dosvidu roboty). Mykolaiv: OIPPO. (in Ukrainian).