Опубліковано 06.08.2024
Ключові слова
- технології,
- навчальна програма,
- зміст загальної середньої освіти,
- контент підручника
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У цій статті аналізується стан навчально-методичного забезпечення нового навчального предмета «Технології», який поступово впроваджується в гімназіях України та визначаються вимоги щодо проєктування навчальних програм і підручників для предметного циклу навчання.
Порівнюються модельні навчальні програми предметного циклу навчання з технологічної освітньої галузі, створені відповідно до засадничих положень концепції Нової української школи та Державного стандарту базової середньої освіти. Пояснюються відмінності чинних модельних і навчальних програм з предмета «Технології». Даються рекомендації щодо розроблення навчальних програм та іншого навчально-методичного забезпечення на основі нормативних документів, що стосуються технологічної освітньої галузі.
Розкривається структура, зміст та методичний апарат підручників «Технології» для 5, 6 і 7 класів, підготовлених різними авторськими колективами. Аналізується контент нових підручників з технологій. Визначаються переваги і недоліки нових підручників «Технології», їх відповідність модельним навчальним програмам і вимогам до навчаль-
ної літератури.
Досліджуються проблеми розроблення навчальних програм і створення нового покоління підручників для технологічної освітньої галузі та пропонуються шляхи їх вирішення.
Конкретизується зміст проєктно-технологічної діяльності учнів у 7–9 класах. Розкриваються вимоги до навчального проєкту з технологій.
Визначаються можливості використання штучного інтелекту в процесі підготовки контенту підручників з технологій. Окреслюються перспективи проєктування та видання сучасних підручників для технологічної освіти учнів.
Завантаження
Посилання
- Гащак, В.М. (2023). Модельна навчальна програма «Технології. 7–9 клас» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1fr82J2_0G71gBaNkLB5_ZwxUEHMP_SIz/view
- Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ від 30.09.2020 р., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text
- Мачача, Т.С. (2023). Модельна навчальна програма «Технології. 7–9 клас» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/13iLAHrVnYVJ5zAwV23M0kpvgbicgElJt/view
- Топузов, О., & Алєксєєва, С. (2024). Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал, 1, 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
- Топузов, О., Калініна, Л., & Рогоза, В. (2024). Реалізація STEM-освіти й модернізація українського шкільного куррикулуму, як чинники покращання природничо-наукової грамотності учнів у ракурсі досягнення цілей PISA. Проблеми сучасного підручника, 31, 241–257. https://doi. org/10.32405/2411-1309-2023-31-241-257
- Туташинський, В. І. (2021b). Особливості дистанційного навчання предметів технологічної галузі. Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали. Київ. Педагогічна думка, 137‒143. http://undip.org.ua/upload/files/%D0%A2%D0%95%D0%A5%D0%9D%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93II._5-6_%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B8.pdf
- Туташинський, В. І. (2023). Модельна навчальна програма «Технології. 7–9 клас» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1qKH_x13oVPTGgY6-21PmjG21HLoml8cK/view
- Туташинський, В.І. (2021a). Методичні рекомендації до модельної навчальної програми «Технології». Використання модельних навчальних програм в освітньому процесі гімназії: методичні рекомендації. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
- Ходзицька, І. Ю., Горобець, О. В., Медвідь, О. Ю., Пасічна, Т. С., Приходько, Ю. М. (2023). Модельна навчальна програма «Технології. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1t5AkiRC304rvQbDq_HXQL0NJ1BmE-7CT/view
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU vid 30.09.2020 r., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
- Hashchak, V.M. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7–9 klas» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1fr82J2_0G71gBaNkLB5_ZwxUEHMP_SIz/ view (in Ukrainian).
- Khodzytska, I. Yu., Horobets, O. V., Medvid, O. Yu., Pasichna, T. S., Prykhodko, Yu. M. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive. google.com/file/d/1t5AkiRC304rvQbDq_HXQL0NJ1BmE-7CT/view (in Ukrainian).
- Machacha, T.S. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7–9 klas» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/13iLAHrVnYVJ5zAwV23M0kpvgbicgElJt/view (in Ukrainian).
- Topuzov, O., & Alieksieieva, S. (2024). Mozhlyvosti vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi zakladiv serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11 (in Ukrainian).
- Topuzov, O., Kalinina, L., & Rohoza, V. (2024). Realizatsiia STEM-osvity y modernizatsiia ukrainskoho shkilnoho kurrykulumu, yak chynnyky pokrashchannia pryrodnycho-naukovoi hramotnosti uchniv u rakursi dosiahnennia tsilei PISA. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 31, 241–257. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-241-257 (in Ukrainian).
- Tutashynskyi, V. I. (2021b). Osoblyvosti dystantsiinoho navchannia predmetiv tekhnolohichnoi haluzi. Dystantsiine navchannia v umovakh karantynu: dosvid ta perspektyvy. Analityko-metodychni materialy. Kyiv. Pedahohichna dumka, 137–143. http://undip.org.ua/upload/files/%D0%A2%D0%95%D0%A5%D0%9D%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93II._5-6_%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B8.pdf (in Ukrainian).
- Tutashynskyi, V. I. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7‒9 klas» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1qKH_x13oVPTGgY6-21PmjG21HLoml8cK/view (in Ukrainian).
- Tutashynskyi, V.I. (2021a). Metodychni rekomendatsii do modelnoi navchalnoi prohramy «Tekhnolohii». Vykorystannia modelnykh navchalnykh prohram v osvitnomu protsesi himnazii: metodychni rekomendatsii. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).