No. 32 (2024)
Articles

DESIGNING EDUCATIONAL PROGRAMS AND TEXTBOOKS FOR GRADES 7-9 IN THE SUBJECT OF “TECHNOLOGIES”

Vasyl Tutashynskyi
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • technologies,
  • educational program,
  • content of general secondary education,
  • textbook content

How to Cite

Tutashynskyi В. (2024). DESIGNING EDUCATIONAL PROGRAMS AND TEXTBOOKS FOR GRADES 7-9 IN THE SUBJECT OF “TECHNOLOGIES”. Problems of the Modern Textbook, (32), 306–314. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-306-314

Abstract

This article analyzes the state of the educational and methodological support of the new educational subject «Technology», which is gradually being introduced in the gymnasiums of Ukraine, and defines the requirements for designing educational programs and textbooks for the subject learning cycle.

The model curricula for the subject learning cycle in the technological educational field, created in accordance with the basic provisions of the concept of the New Ukrainian School and the State Standard of Basic Secondary Education, are compared. The differences between current model curricula and educational programs on the subject «Technology» are explained. Recommendations are given for the development of educational programs and other educational and methodological support on the basis of normative documents related to the technological educational field.

The structure, content and methodical apparatus of the technology textbooks for 5th, 6th and 7th grades, prepared by various author teams, are revealed. The content of new technology textbooks is analyzed. The advantages and disadvantages of the new technology textbooks are determined, as well as their compliance with model curricula and requirements for educational literature.

The problems of curriculum development and the creation of a new generation of textbooks for the technological educational field are investigated and ways of solving them are proposed.

The content of project-technological activities of students in grades 7-9 is specified. The requirements for the educational project on technologies are revealed.

The possibilities of using artificial intelligence in the process of preparing the content of technology textbooks are determined. The prospects of designing and publishing modern
textbooks for technological education of students are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Гащак, В.М. (2023). Модельна навчальна програма «Технології. 7–9 клас» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1fr82J2_0G71gBaNkLB5_ZwxUEHMP_SIz/view
  2. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ від 30.09.2020 р., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text
  3. Мачача, Т.С. (2023). Модельна навчальна програма «Технології. 7–9 клас» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/13iLAHrVnYVJ5zAwV23M0kpvgbicgElJt/view
  4. Топузов, О., & Алєксєєва, С. (2024). Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал, 1, 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
  5. Топузов, О., Калініна, Л., & Рогоза, В. (2024). Реалізація STEM-освіти й модернізація українського шкільного куррикулуму, як чинники покращання природничо-наукової грамотності учнів у ракурсі досягнення цілей PISA. Проблеми сучасного підручника, 31, 241–257. https://doi. org/10.32405/2411-1309-2023-31-241-257
  6. Туташинський, В. І. (2021b). Особливості дистанційного навчання предметів технологічної галузі. Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали. Київ. Педагогічна думка, 137‒143. http://undip.org.ua/upload/files/%D0%A2%D0%95%D0%A5%D0%9D%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93II._5-6_%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B8.pdf
  7. Туташинський, В. І. (2023). Модельна навчальна програма «Технології. 7–9 клас» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1qKH_x13oVPTGgY6-21PmjG21HLoml8cK/view
  8. Туташинський, В.І. (2021a). Методичні рекомендації до модельної навчальної програми «Технології». Використання модельних навчальних програм в освітньому процесі гімназії: методичні рекомендації. Київ: КОНВІ ПРІНТ.
  9. Ходзицька, І. Ю., Горобець, О. В., Медвідь, О. Ю., Пасічна, Т. С., Приходько, Ю. М. (2023). Модельна навчальна програма «Технології. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1t5AkiRC304rvQbDq_HXQL0NJ1BmE-7CT/view
  10. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU vid 30.09.2020 r., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
  11. Hashchak, V.M. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7–9 klas» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1fr82J2_0G71gBaNkLB5_ZwxUEHMP_SIz/ view (in Ukrainian).
  12. Khodzytska, I. Yu., Horobets, O. V., Medvid, O. Yu., Pasichna, T. S., Prykhodko, Yu. M. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive. google.com/file/d/1t5AkiRC304rvQbDq_HXQL0NJ1BmE-7CT/view (in Ukrainian).
  13. Machacha, T.S. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7–9 klas» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/13iLAHrVnYVJ5zAwV23M0kpvgbicgElJt/view (in Ukrainian).
  14. Topuzov, O., & Alieksieieva, S. (2024). Mozhlyvosti vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi zakladiv serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11 (in Ukrainian).
  15. Topuzov, O., Kalinina, L., & Rohoza, V. (2024). Realizatsiia STEM-osvity y modernizatsiia ukrainskoho shkilnoho kurrykulumu, yak chynnyky pokrashchannia pryrodnycho-naukovoi hramotnosti uchniv u rakursi dosiahnennia tsilei PISA. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 31, 241–257. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-241-257 (in Ukrainian).
  16. Tutashynskyi, V. I. (2021b). Osoblyvosti dystantsiinoho navchannia predmetiv tekhnolohichnoi haluzi. Dystantsiine navchannia v umovakh karantynu: dosvid ta perspektyvy. Analityko-metodychni materialy. Kyiv. Pedahohichna dumka, 137–143. http://undip.org.ua/upload/files/%D0%A2%D0%95%D0%A5%D0%9D%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93II._5-6_%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B8.pdf (in Ukrainian).
  17. Tutashynskyi, V. I. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7‒9 klas» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1qKH_x13oVPTGgY6-21PmjG21HLoml8cK/view (in Ukrainian).
  18. Tutashynskyi, V.I. (2021a). Metodychni rekomendatsii do modelnoi navchalnoi prohramy «Tekhnolohii». Vykorystannia modelnykh navchalnykh prohram v osvitnomu protsesi himnazii: metodychni rekomendatsii. Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).