No. 28 (2022)
Articles

Methods of implementing the content of technological education in the gymnasium

Anatolii Tarara
Bio

Published 2022-07-20

Keywords

  • technological education,
  • content,
  • methods of content realization,
  • basic concepts,
  • creativity,
  • design,
  • construction
  • ...More
    Less

How to Cite

Tarara А. (2022). Methods of implementing the content of technological education in the gymnasium. Problems of the Modern Textbook, (28), 177–190. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-177-190

Abstract

The article highlights the features of developing methods for implementing the content of technological education in the gymnasium. A method of forming students’ basic concepts of technological education, theory and practice of technical creativity of students: “creativity”, “creative activity”, “stages of creative activity”, “project”, “design”, “design”, “sketch”. The article defines the content of technological education in the gymnasium, which is important for the formation of project-­technological competence, the development of creative technical abilities of students. The most expedient set of stages of the creation of products by students of the gymnasium and the most effective maintenance of their activity at stages of designing and construction of a product have been offered. These stages are defined as two, independent of each other, processes that contain specific, unique creative actions and operations of students. It is emphasized that there is no clear, pronounced “boundary” (transition) between them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бербец, Т. (2004). Самостійна робота учнів підчас виконання творчих проєктів. Трудова підготовка в закладах освіти, 4. 13–15.
  2. Кобернік О.М., Ящук, С.М. (2001) Методика організації проєктно-­технологічної діяльності учнів на уроках трудового навчання. Умань: Науковий світ.
  3. Кобернік, О. (2012). Проєктна технологія: можливості застосування в освіті. Педагогіка вищої та середньої школи.36. 11–18.
  4. Мачача, Т. С. (2011). Формування проектно-­технологічної культури учнів основної школи у процесі трудового навчання. Київ. https://cutt.ly/SW9iD7C
  5. Тарара, А.М. (2008). Розвиток творчих здібностей учнів 5–9 класів у процесі проєктно-­технологічної діяльності. Методичний посібник для вчителів трудового навчання. https://lib.iitta.gov.ua/5416/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2008.pdf
  6. Тарара, А.М. (2014). Технічна творчість учнів основної школи у процесі проєктної і технологічної діяльності: Навчально-­методичний посібник. https://lib.iitta.gov.ua/712178/1/14–05.pdf
  7. Тарара, А.М. (2019) Проєктування і конструювання об’єктів техніки: Навчальний посібник. https://lib.iitta.gov.ua/723046/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_12_2019.pdf
  8. Терещук, А., Вдовиченко, А. (2004). Навчання учнів основних етапів проєктно-­технологічної діяльності. Трудова підготовка в закладах освіти, 4. 10–13.
  9. Тименко, В. (2011). Методологічна основи проєктної освіти у загальноосвітній школі. Проблеми сучасного підручника. 11. 251–257.
  10. Туташинський, В. (2014). Формування змісту трудового навчання в основній школі на основі проєктної технології. Проблеми сучасного підручника. 14. 772–781.
  11. Tarara, A., Sushko, I. (2021). Features of development of scientific and methodological support for implementation of technological education content in the gymnasium (primary school). Проблеми сучасного підручника. 26. 226–261. http://ipvid.org.ua/vypusk‑26/Statti_2021_26/Anatoliy%20Tarara.pdf