The concept of textbooks as components of the didactic system of the adaptive learning cycle
Published 2022-07-20
Keywords
- textbooks,
- methodological apparatus,
- adaptation cycle,
- didactic system
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article is devoted to the development of the concept of textbooks for the 5th grade of general secondary education institutions as components of the didactic system of the adaptive learning cycle. General approaches to textbook design and implementation for defining and ranking textbook functions are described, as well as content coordination between academic subjects /integrated courses; development of the methodological apparatus of textbooks that implement the communicative activity, problem search, competence-based teaching methods, systems of competence-oriented tasks that are structured according to cognitive levels and types of educational and cognitive activity; digital applications containing media libraries, worksheets (notebooks), interactive exercises, etc.
Based on the results of testing, the advantages of the methodological apparatus of textbooks in all academic subjects/integrated courses for the 5th grades of general secondary education institutions created by researchers of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine are presented.
Downloads
References
- Бурда, М. (2020). Інтегрований підхід до відбору змісту шкільних підручників з математики. Проблеми сучасного підручника, 25, 5–13. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–25–5–13
- Васильєва, Д.В. (2020). Уроки PISA‑2018: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка, 2020.
- Голуб, Н. (2020). Підручник української мови як засіб соціалізації учнів ліцею. Проблеми сучасного підручника, 24, 47–54. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–24–47–54
- Горошкіна, О. (2019). Зміст і структура сучасного шкільного підручника української мови в компетентнісному вимірі української освіти. Проблеми сучасного підручника, 22, 57–66. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2019–22–57–66
- Засєкіна, Т. (2020). Інтеграція знань засобами навчальної книги. Проблеми сучасного підручника, 25, 57–64. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–25–57–64
- Засєкіна, Т., & Тишковець, М. (2019). Формування ключових компетентностей засобами підручника. Проблеми сучасного підручника, 22, 86–96. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2019–22–86–96
- Ляшенко, О.І. (2020). Презентація проєкту Державного стандарту базової середньої освіти: Чим новий стандарт відрізняється від попередніх? Вісник НАПН України, 2.
- Мазорчук, М. (2019). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA‑2018.. Київ: Український центр оцінювання якості освіти. http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf
- Модельні навчальні програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти. (2021). https://undip.org.ua/modelni-navchalni-prohramy-dlia‑5–6-klasiv/
- Пометун, О., & Гупан, Н. (2021). Проєктування підручника з інтегрованого курсу історії та громадянської освіти для 5-го класу. Проблеми сучасного підручника, 27, 182–194. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2021–27–182–194
- Савченко О. (2019). Інноваційна можливість підручника для читання. Український освітній журнал, (3), 65–71. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2019–3–65–71
- Топузов, О. (2012). Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника, 12, с. 241–247 https://doi.org/10.32405/2411–1309–2019–22–86–96
- Топузов, О. (2021). Освітнє партнерство в системі загальної середньої освіти: теорія і методологія: монографія. Київ: Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978–966–603–2–2021–160.
- Яценко, Т. (2021). Підручник літератури як засіб розвитку самостійної читацької діяльності учнів у реаліях нової української школи. Проблеми сучасного підручника. 27, 299–307. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2021–27–299–307