No. 29 (2022)
Articles

Didactic Functions of a Modern Astronomy Textbook for Distance Learning

Mykola Holovko
Bio
Ivan Kriachko
Bio

Published 2023-02-06

Keywords

  • didactic functions of the textbook,
  • distance learning,
  • textbook of astronomy,
  • instant tutorial,
  • open information system,
  • educational environment
  • ...More
    Less

How to Cite

Holovko М. ., & Kriachko І. . (2023). Didactic Functions of a Modern Astronomy Textbook for Distance Learning. Problems of the Modern Textbook, (29), 43–51. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-43-51

Abstract

The article analyzes the didactic functions of the modern astronomy textbook and identifies the features of their transformation in the conditions of the introduction of distance learning. Attention is focused on the fact that changing the functions of the textbook under this form of implementation of the educational process implies a deep focus on the individual work of the student and his/her self-study.
It was concluded that the system of didactic functions of the school textbook is open, dynamic and constantly developing, and its creative element is the function of individualization of learning, which ensures the implementation of personality-oriented education. 
It is emphasized that one of the ways to improve the mechanisms for implementing the functions of the astronomy textbook is to create a didactic set based on the principles of differentiation and integration, the core of which is the textbook. Attention is focused on the importance of developing means of information and communication support for the textbook (digital applications, specialized electronic support systems, QR code technology, active links).
The prospects of creating a textbook as an educational product that maximally satisfies the educational needs of each individual student at a certain stage of the educational process and his/her personal development are outlined. Such a textbook functions as an open information system, multifunctional and individualized, taking into account not only the general didactic goals, but also the cognitive preferences, abilities, and internal motivation of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Головко, М. В. (2018). Підручник як основа методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць, 20, 62‒74. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/211.
  2. Головко, М. В., & Крячко, І. П. (2015). Модель підручника астрономії профільного рівня. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць, 15(1), 127‒136. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/454.
  3. Головко, С. Г., & Науменко, С. О. (2018). Підручник як інструмент підготовки випускників гімназії до державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць, 20, 74–92. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/212.
  4. Засєкіна, Т. М., & Тишковець, М. Д. (2019). Формування ключових компетентностей засобами підручника. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць, 22, 86–96. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/129. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-86-96.
  5. Крячко, І. П. (2008). Дидактичні принципи та концептуальні засади створення підручника з астрономії. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць, 8, 269‒278.
  6. Ляшенко, О. І. (2019). Модернізація змісту освіти як чинник реформування української школи. У Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Фізика як змістовий і концептуальний елемент природничої освіти і її роль у процесі розбудови нової української школи, Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Чернігівські методичні читання з фізики та астрономії. 2019», (с. 3–5). Чернігів: Десна Поліграф. https://lib.iitta.gov.ua/717258/.
  7. Топузов, О. М. (Ред.). (2021). Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи : аналітико-методичні матеріали. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/library/dystantsiyne-navchannia-v-umovakh-karantynu-dosvid-ta-perspektyvy/.
  8. Шут, М. І., Благодаренко, Л. Ю., & Мартинюк, М. Т. (2013). Нові підручники з фізики для основної школи та їх можливості в реалізації інтегрованих способів методичного впливу. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки, 3, 183–189.
  9. Behnke, Y. (2018). Textbook Effects and Efficacy. In E. Fuchs & A. Bock (Eds.), The Palgrave Handbook of Textbook Studies (рр. 383‒396). Palgrave Macmillan, New York. https://doi.org/10.1057/978-1-137-53142-1_28.
  10. Simon, M., Budke, A., & Schäbitz, F. (2020). The objectives and uses of comparisons in geography textbooks: results of an international comparative analysis. Heliyon, 6(8), e04420. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04420.