№ 32 (2024)
Статті

СКЛАДОВІ МЕТОДИКИ ВІДБОРУ НАВЧАЛЬНИХ ТЕКСТІВ ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКІВ З МАТЕМАТИКИ

Михайло Бурда
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • математика,
  • зміст,
  • підручник,
  • особливості,
  • методика

Як цитувати

Бурда, М. (2024). СКЛАДОВІ МЕТОДИКИ ВІДБОРУ НАВЧАЛЬНИХ ТЕКСТІВ ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКІВ З МАТЕМАТИКИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 33–42. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-33-42

Анотація

Загальним пріоритетом методики відбору навчальних текстів залишається збільшення у змісті математичної освіти питомої ваги прикладного компонента, який забезпечуватиме здатність учня успішно діяти в навчальних і життєвих ситуаціях, провадити майбутню професійну діяльність. Пропонована методика ґрунтується на дидактико-методичних вимогах до відбору теоретичного матеріалу і системи задач підручників з математики, зокрема: забезпечення наступності змісту і вимог щодо засвоєння навчального матеріалу між початковою, базовою і старшою школами; реалізація метапредметного підходу; укрупнення навчального матеріалу; візуалізація навчальних текстів; інтеграція змісту та ін. Дидактико-методичні вимоги відображаються в складових пропонованої методики відбору навчальних текстів шкільних підручників з математики.

Обґрунтовується думка, що методика має забезпечувати відповідність навчального матеріалу процесу застосування математики на практиці, тобто навчальні тексти повинні мати такі складові: організацію емпіричних узагальнень (вивчення математичного факту розпочинається з аналізу предметних моделей, прикладів із довкілля, зі сфери майбутньої професійної діяльності, фактів з інших навчальних предметів, конкретних ситуацій, для опису яких використовується математика); логічне упорядкування навчального матеріалу (доведення або спростування гіпотези, розв’язування базових математичних задач, які дають змогу сконструювати відповідні способи діяльності); застосування математичних фактів на практиці (усвідомлення того, що розв’язання будь-яких задач прикладного змісту включає етапи: перехід від ситуації, описаної у задачі, до математичної моделі цієї ситуації, і від неї – до сформульованої математичної задачі; розв’язування задачі в межах побудованої моделі; застосування одержаного розв’язання до вихідної ситуації). Другий і третій складники методики мають бути максимально наближеними і розглядатися як взаємно обернені. Встановлено, що дотримання у методиці відбору навчальних текстів наведених дидактико-методичних вимог та її складників сприятиме виробленню в учнів математичної та інших ключових компетентностей.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Акірі, І. (2019). Шкільні підручники в республіці Молдова: тенденції і перспективи. Проблеми сучасного підручника, 22, 16–20. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-16-20
  2. Алєксєєва, С. (2021). Дидактичні ідеї підручникотворення в умовах інформатизації освіти. Проблеми сучасного підручника, 27, 6–14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-6-14
  3. Бурда М., & Тарасенкова Н. (2016). Теоретико-методичні вимоги до змісту шкільних підручників з математики. Проблеми сучасного підручника, 17, 32–40. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/342/349
  4. Бурда, М. (2020). Зміст підручників з математики у контексті результатів дослідення PISA-2018. Проблеми сучасного підручника, 24, 14–21. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-14-21
  5. Васильєва, Д. (2019). Електронний навчальний посібник з математики. Проблеми сучасного підручника, 23, 23–34. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-23
  6. Вашуленко, О., & Сердюк, Е. (2019). Принципи добору системи вправ до підручника з геометрії для ліцею. Проблеми сучасного підручника, 23, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-47
  7. Волошена, В. (2022). Практико орієнтоване навчання геометрії в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 29, 32–43. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/648/655
  8. Гупан, Н, & Пометун, О. (2019). Динаміка змін методичного апарату шкільного підручника за часів незалежності України (на прикладі правознавства). Проблеми сучасного підручника, 23, 68–80. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-68
  9. Кодлюк, Я. П. (2016) Ключові компетентності у змісті підручників для початкової школи. Проблеми сучасного підручника, 17, 182–191. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/362/370
  10. Ляшенко, О. (2020). Основні підходи до проєктування змісту базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 24, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119
  11. Наказ МОН України (2018) №1183 від 31.10.2018 «Про затвердження Інструктивно-методичних матеріали для проведення експертами експертиз електронних версій проєктів підручників». https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bd/c11/8e3/5bdc118e32ea9452929709.pdf
  12. Пушкарьова, Т. (2019). Сучасні рішення проблеми шкільних підручників: Австрія. Проблеми сучасного підручника, 22, 250–259. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-250-259
  13. Скворцова, С., Онопрієнко, О., & Бріцкан, Т. (2020). Особливості навчання математики в початковій школі цифрового покоління. Проблеми сучасного підручника, 25, 160–181. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-25-160-181
  14. Akiri, I. (2019). Shkilni pidruchnyky v respublitsi Moldova: tendentsii i perspektyvy. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 16–20. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-16-20 (in Ukrainian).
  15. Alieksieieva, S. (2021). Dydaktychni idei pidruchnykotvorennia v umovakh informatyzatsii osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 27, 6–14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-6-14 (in Ukrainian).
  16. Burda M., & Tarasenkova N. (2016). Teoretyko-metodychni vymohy do zmistu shkilnykh pidruchnykiv z matematyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 17, 32–40. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/342/349 (in Ukrainian).
  17. Burda, M. (2020). Zmist pidruchnykiv z matematyky u konteksti rezultativ doslidennia PISA-2018. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 14–21. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-14-21 (in Ukrainian).
  18. Vasylieva, D. (2019). Elektronnyi navchalnyi posibnyk z matematyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 23, 23–34. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-23 (in Ukrainian).
  19. Vashulenko, O., & Serdiuk, E. (2019). Pryntsypy doboru systemy vprav do pidruchnyka z heometrii dlia litseiu. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 23, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-47 (in Ukrainian).
  20. Voloshena, V. (2022). Praktyko oriientovane navchannia heometrii v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 32–43. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/648/655 (in Ukrainian).
  21. Hupan, N, & Pometun, O. (2019). Dynamika zmin metodychnoho aparatu shkilnoho pidruchnyka za chasiv nezalezhnosti Ukrainy (na prykladi pravoznavstva). Problemy suchasnoho pidruchnyka, 23, 68–80. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-68 (in Ukrainian).
  22. Kodliuk, Ya. P. (2016) Kliuchovi kompetentnosti u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 17, 182–191. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/362/370 (in Ukrainian).
  23. Liashenko, O. (2020). Osnovni pidkhody do proiektuvannia zmistu bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119 (in Ukrainian).
  24. Nakaz MON Ukrainy (2018) №1183 vid 31.10.2018 «Pro zatverdzhennia Instruktyvno-metodychnykh materialy dlia provedennia ekspertamy ekspertyz elektronnykh versii proektiv pidruchnykiv». https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bd/c11/8e3/5bdc118e32ea9452929709.pdf (in Ukrainian).
  25. Pushkarova, T. (2019). Suchasni rishennia problemy shkilnykh pidruchnykiv: Avstriia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 250–259. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-250-259 (in Ukrainian).
  26. Skvortsova, S., Onopriienko, O., & Britskan, T. (2020). Osoblyvosti navchannia matematyky v pochatkovii shkoli tsyfrovoho pokolinnia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 25, 160–181. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-25-160-181 (in Ukrainian).