No. 32 (2024)
Articles

COMPONENTS OF THE METHODOLOGY FOR SELECTING EDUCATIONAL TEXTS FOR SCHOOL MATHEMATICS TEXTBOOKS

Mykhailo Burda
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • mathematics,
  • content,
  • textbook,
  • features,
  • methods

How to Cite

Burda М. (2024). COMPONENTS OF THE METHODOLOGY FOR SELECTING EDUCATIONAL TEXTS FOR SCHOOL MATHEMATICS TEXTBOOKS. Problems of the Modern Textbook, (32), 33–42. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-33-42

Abstract

The methodology for selecting educational texts for school mathematics textbooks is based on the relevant didactic and methodological requirements, in particular: ensuring the continuity of content and requirements for mastering material between primary, basic and high schools; implementation of a meta-subject approach; consolidation of educational material; visualization of educational texts; integration of content, etc. The didactic and methodological requirements are reflected in the components of the methodology for selecting educational texts for school textbooks.

It is substantiated that the proposed methodology should ensure that the educational material corresponds to the process of applying mathematics in practice, that is, include the following components: organization of empirical generalizations (the study of a mathematical fact begins with the analysis of subject models, examples from the environment, from the field of future professional activity, facts from other subjects, specific situations to describe which mathematics is used); logical ordering of educational material (proving or disproving a hypothesis, solving a problem). The focus of educational texts on the application of mathematics involves identifying typical practical situations where theoretical material is used and, on their basis, selecting practical tasks of varying complexity. Students should understand that the same mathematical fact can be used as a model for solving different practical problems.

The second and third components of the methodology should be approximated and considered as mutually inverse. Therefore, it is recommended that the solution of mathematical problems and problems of practical content should not be separated in the classroom and should be considered as a mutually reciprocal activity. Thus, when developing the ability to apply mathematical facts in practice, it is first suggested to solve a mathematical problem, and then to solve a corresponding practical problem that uses a mathematical problem. Later, when solving practical problems, we perform the opposite action – we move from a given practical problem to a mathematical problem that is its model, solve it and interpret the result.

It has been established that compliance with the above didactic and methodological requirements and its components in the methodology for selecting educational texts will improve the development of mathematical and other key competencies of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Акірі, І. (2019). Шкільні підручники в республіці Молдова: тенденції і перспективи. Проблеми сучасного підручника, 22, 16–20. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-16-20
  2. Алєксєєва, С. (2021). Дидактичні ідеї підручникотворення в умовах інформатизації освіти. Проблеми сучасного підручника, 27, 6–14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-6-14
  3. Бурда М., & Тарасенкова Н. (2016). Теоретико-методичні вимоги до змісту шкільних підручників з математики. Проблеми сучасного підручника, 17, 32–40. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/342/349
  4. Бурда, М. (2020). Зміст підручників з математики у контексті результатів дослідення PISA-2018. Проблеми сучасного підручника, 24, 14–21. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-14-21
  5. Васильєва, Д. (2019). Електронний навчальний посібник з математики. Проблеми сучасного підручника, 23, 23–34. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-23
  6. Вашуленко, О., & Сердюк, Е. (2019). Принципи добору системи вправ до підручника з геометрії для ліцею. Проблеми сучасного підручника, 23, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-47
  7. Волошена, В. (2022). Практико орієнтоване навчання геометрії в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 29, 32–43. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/648/655
  8. Гупан, Н, & Пометун, О. (2019). Динаміка змін методичного апарату шкільного підручника за часів незалежності України (на прикладі правознавства). Проблеми сучасного підручника, 23, 68–80. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-68
  9. Кодлюк, Я. П. (2016) Ключові компетентності у змісті підручників для початкової школи. Проблеми сучасного підручника, 17, 182–191. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/362/370
  10. Ляшенко, О. (2020). Основні підходи до проєктування змісту базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 24, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119
  11. Наказ МОН України (2018) №1183 від 31.10.2018 «Про затвердження Інструктивно-методичних матеріали для проведення експертами експертиз електронних версій проєктів підручників». https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bd/c11/8e3/5bdc118e32ea9452929709.pdf
  12. Пушкарьова, Т. (2019). Сучасні рішення проблеми шкільних підручників: Австрія. Проблеми сучасного підручника, 22, 250–259. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-250-259
  13. Скворцова, С., Онопрієнко, О., & Бріцкан, Т. (2020). Особливості навчання математики в початковій школі цифрового покоління. Проблеми сучасного підручника, 25, 160–181. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-25-160-181
  14. Akiri, I. (2019). Shkilni pidruchnyky v respublitsi Moldova: tendentsii i perspektyvy. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 16–20. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-16-20 (in Ukrainian).
  15. Alieksieieva, S. (2021). Dydaktychni idei pidruchnykotvorennia v umovakh informatyzatsii osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 27, 6–14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-6-14 (in Ukrainian).
  16. Burda M., & Tarasenkova N. (2016). Teoretyko-metodychni vymohy do zmistu shkilnykh pidruchnykiv z matematyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 17, 32–40. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/342/349 (in Ukrainian).
  17. Burda, M. (2020). Zmist pidruchnykiv z matematyky u konteksti rezultativ doslidennia PISA-2018. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 14–21. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-14-21 (in Ukrainian).
  18. Vasylieva, D. (2019). Elektronnyi navchalnyi posibnyk z matematyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 23, 23–34. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-23 (in Ukrainian).
  19. Vashulenko, O., & Serdiuk, E. (2019). Pryntsypy doboru systemy vprav do pidruchnyka z heometrii dlia litseiu. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 23, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-47 (in Ukrainian).
  20. Voloshena, V. (2022). Praktyko oriientovane navchannia heometrii v himnazii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 32–43. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/648/655 (in Ukrainian).
  21. Hupan, N, & Pometun, O. (2019). Dynamika zmin metodychnoho aparatu shkilnoho pidruchnyka za chasiv nezalezhnosti Ukrainy (na prykladi pravoznavstva). Problemy suchasnoho pidruchnyka, 23, 68–80. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-68 (in Ukrainian).
  22. Kodliuk, Ya. P. (2016) Kliuchovi kompetentnosti u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 17, 182–191. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/362/370 (in Ukrainian).
  23. Liashenko, O. (2020). Osnovni pidkhody do proiektuvannia zmistu bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 24, 109–119. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-109-119 (in Ukrainian).
  24. Nakaz MON Ukrainy (2018) №1183 vid 31.10.2018 «Pro zatverdzhennia Instruktyvno-metodychnykh materialy dlia provedennia ekspertamy ekspertyz elektronnykh versii proektiv pidruchnykiv». https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bd/c11/8e3/5bdc118e32ea9452929709.pdf (in Ukrainian).
  25. Pushkarova, T. (2019). Suchasni rishennia problemy shkilnykh pidruchnykiv: Avstriia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 250–259. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-250-259 (in Ukrainian).
  26. Skvortsova, S., Onopriienko, O., & Britskan, T. (2020). Osoblyvosti navchannia matematyky v pochatkovii shkoli tsyfrovoho pokolinnia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 25, 160–181. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-25-160-181 (in Ukrainian).