Published 2024-01-17
Keywords
- STEM,
- integration,
- textbook,
- general secondary education system
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article actualizes the problem of implementing STEM technologies in institutions of general secondary education by means of textbooks. STEM (acronym of the terms “Science (Natural Sciences)”, “Technology”, “Engineering” and “Mathematics” are considered in the context of educational policy in many countries of the world as an approach to organizing the learning process, so that applicants for education master the skills and knowledge necessary to achieve success in the fields of Science, Technology and Engineering and acquire cognitive, creative and research skills, communication skills, information processing, data interpretation and analysis, develop engineering and algorithmic thinking and digital literacy, creative qualities and innovation. There can be at least two models for implementing STEM in the general secondary education system: the introduction of a separate STEM subject or the integration of STEM technologies into STEM component subjects. The article examines the possibility of implementing STEM technology by means of textbooks in individual subjects. The textbook implements STEM technologies if the training according to the textbook is based on problem solving – move from solving practical and specific tasks to generalization; if the textbook contains tasks for working with arrays of information of an interdisciplinary nature – for designing and modeling devices or solutions for teamwork and open tasks in which there are “many” solutions and “correct” answers; instills interest in the subject-component of STEM. We analyzed the textbooks of the author’s teams of scientists of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine for grades 5–6 of general secondary education institutions and showed that STEM technologies can be implemented with their help.
Downloads
References
- Грицай, С. М., Кода, С. В. (укладачі). (2021). STEM-освіта: теорія і практика: анотований каталог. Суми : НВВ КЗ СОІППО.
- Поліхун, Н. Сліпухіна, І,Чернецький, І.STEM орієнтоване навчання як педагогічна проблема. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2. 2017. 30‒35. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ped_in_2017_2_7
- Васильєва, Д. (2022). Організація освітнього процесу з математики в 5-х класах нової української школи. Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового навчального року (методичні рекомендації) за заг. ред. Топузова, О., Засєкіної, Т. Інститут педагогіки НАПН України. Київ: Освіта. 162‒180.
- Завадський, І., Коршунова, О. (2022). Методичні рекомендації щодо викладання інформатики у 5 класі новій українській школі (за модельною навчальною програмою з інформатики І.О. Завадського, О.В. Коршунової, В.В. Лапінського). Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового навчального року (методичні рекомендації за заг. ред. Топузова, О., Засєкіної, Т. Інститут педагогіки НАПН України. Київ: Освіта. 180‒185.
- Засєкіна, Т. (2022). Методичні рекомендації щодо вивчення інтегрованого курсу «Природничі науки Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового навчального року (методичні рекомендації за заг. ред. Топузова, О., Засєкіної, Т. Інститут педагогіки НАПН України. Київ: Освіта. 185‒195.
- Засєкіна, Т., Тишковець, М. (2023). Підручники як засіб реалізації STEM-освіти. Науково-практична конференція науковців та педагогів, «STEM-імпреза: від ідеї до втілення» 26–29 червня 2023 року. Київ: Комунальна установа «Центр професійного розвитку педагогічних працівників м. Києва».
- Топузов, О. М., Засєкіна, Т. М. (2022). Комплект підручників авторських колективів Інституту педагогіки НАПН України для учнів 5-х класів за новим державним стандартом базової середньої освіти. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 4(1). 1‒9. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4140