Опубліковано 30.12.2016
Ключові слова
- дидактичні вимоги до сучасних підручників з історії,
- методичні вимоги до сучасних підручників з історії
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті здійснено аналіз основних дидактичних і методичних вимог до сучасного підручника з історії, сформульованих вітчизняними науковцями і практиками шляхом осмислення власного та зарубіжного досвіду підручникотворення. Автором зазначається, що якісне оновлення змісту історичної освіти висунуло поряд з традиційними загальнодидактичними вимогами до підручника (науковість, об’єктивність, доступність, системність і хронологічна послідовність викладу) й нові принципи відбору змісту цілісності, системності, гуманізації, інтегрованості, полікультурності, альтернативності, багатоаспектності, рефлексивності. Зокрема, на думку автора статті, в процесі конструювання змісту су- часного підручника історії варто враховувати особливості (змістові й про- цесуальні) формування складових предметної історичної компетентності на трьох рівнях диференціації навчання: стандартному, академічному й профільному. Автори навчальних книг мають зважати на відмінності маркерів хронологічної, просторової, інформаційної, логічної, мовленнєвої, аксіологічної компетентностей учнів відповідно до рівня навчання. В сучасних умовах, на переконання дослідника, мова не може йтися про уніфікацію підручникотворення в Україні, а лише про потребу в формулюванні єдиних вимог до історичної навчальної літератури. Наявність декількох підручників створює атмосферу творчої конкуренції між авторськими колективами, стимулює їх прагнення не зупинятись на тому, що вже зроблено, і постійно працювати над змістом і методичним апаратом.