No. 29 (2022)
Articles

Modern Foreign Experience in Evaluating the Quality of Geography Textbooks for Institutions of General Secondary Education

Svitlana Naumenko
Bio

Published 2023-02-06

Keywords

  • textbook quality,
  • geography textbook for general secondary education institutions,
  • foreign experience and trends in modern textbook creation,
  • prospects for the development of the national textbook

How to Cite

Naumenko С. . (2023). Modern Foreign Experience in Evaluating the Quality of Geography Textbooks for Institutions of General Secondary Education. Problems of the Modern Textbook, (29), 154–171. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-154-171

Abstract

The article highlights the foreign experience of evaluating the quality of geography textbooks for institutions of general secondary education. It was found that one of the trends in the foreign practice of textbook creation is to focus mainly on the analysis of the structural components of the geography textbook (textual and illustrative material, a system of exercises and tasks, etc.) in the context of the implementation of (1) key positions of the model and/or curriculum, as well as (2) the role of textbooks in evaluating learning outcomes, the formation of acquired competencies and its use in practice, the possibility of self-evaluation, ensuring the development of spatial and creative thinking, promoting multicultural (polycultural) education, preparing for an independent lifestyle and self-realization.
Attention is focused on the conclusions of foreign researchers regarding the problems of modern textbook creation, in particular: limited mechanisms for implementing the concepts of education reform and opportunities for the development of spatial thinking in students, critical multicultural (polycultural) education; the presence of superficial, and in some cases, unreliable information; reproduction of stereotypical views; the need to finalize (improve) the vast majority of geography textbooks, etc.
It has been found that in foreign practice, the role of the teacher regarding the formation of students' knowledge, abilities, and skills is actualized in comparison with the textbook, which becomes an auxiliary tool in modern didactic systems.
The prospects for further domestic research on the problems of textbook creation for institutions of general secondary education from the standpoint of modern foreign approaches to assessing their quality and compliance with modern world trends are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бібік, Н. М. (2019). Навчально-методичний комплект з курсу «Я досліджую світ» у вимірах компетентнісно орієнтованого навчання. Проблеми сучасного підручника, 23, 6‒22. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-6. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/94.
  2. Бондаренко, Н. (2022). Якість підручників у фокусі експертної оцінки. Проблеми сучасного підручника, 28, 6‒17. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-6-17. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/186/183.
  3. Вашуленко, О. В. (2021). Потенціал підручника з літературного читання для 3-го класу в реалізації вимог типової освітньої програми. Проблеми сучасного підручника, 26, 43‒57. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-26-43‐57. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/31.
  4. Вашуленко, О. В. (2022). Компетентнісно орієнтований підручник літературного читання для учнів початкових класів. Acta Paedagogiсa Volynienses, 1(2), 23‒30. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.4. https://lib.iitta.gov.ua/730503/.
  5. Головко, С., & Науменко, С. (2018). Сучасний підручник близького зарубіжжя у контексті запровадження зовнішнього оцінювання здобувачів гімназійної освіти. Проблеми сучасного підручника, 21, 104–117. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-104-117.
  6. Гупан, Н. (2018). Диференціація у методичному апараті українських шкільних підручників із суспільствознавчих предметів (1991–2010 рр.). Проблеми сучасного підручника, 21, 144–155. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-144-155.
  7. Жук, Ю., & Ващенко, Л. (2019). Оцінювання старшокласниками ролі структурних складників підручників природничого циклу в організації власної навчальної діяльності. Проблеми сучасного підручника, 23, 81‒97. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-23-81.
  8. Жук, Ю., & Ващенко, Л. (2020). Оцінювання вчителями ролі структурних складників підручників у організації здобувачами освіти власної навчальної діяльності. Проблеми сучасного підручника, 24, 55‒66. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-24-55-66.
  9. Назаренко, Т. (2022). Створення шкільного підручника географії на засадах інтегрованого навчання. Проблеми сучасного підручника, 28, 80‒89. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-80-89. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/193/197.
  10. Николюк, О. В. (2018). Проблема впровадження цифрових підручників: досвід Респубілки Корея. Проблеми сучасного підручника, 20, 280–287. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/230.
  11. Пасічник, О., & Пасічник, О. (2021). Методичні засади відображення культурологічного блоку в змісті шкільних підручників з іноземних мов радянського періоду. Проблеми сучасного підручника, 27, 170–181. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-170-181. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/16.
  12. Пометун, О, & Гупан, Н. (2021). Проєктування підручника з інтегрованого курсу історії та громадянської освіти для 5-го класу. Проблеми сучасного підручника, 27, 182‒194. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-182-194. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/17/17.
  13. Пометун, О, & Гупан, Н. (2022). Методологія створення інтегрованого курсу з історії та громадянської освіти для 5-го класу (на прикладі модельної програми й підручника «Досліджуємо історію і суспільство»). Проблеми сучасного підручника, 28, 115‒132. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-115-132. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/196/203.
  14. Савченко, О. Я. (2012). Дидактика початкової освіти: підручник. Грамота.
  15. Савченко, О. Я. (2020). Методичний потенціал нового підручника з літературного читання у 3-му класі. Проблеми сучасного підручника, 25, 133‒148. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-25-133-148. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/61.
  16. Топузов, О., & Засєкіна, Т. (2022). Концепція підручників як складників дидактичної системи адаптаційного циклу навчання. Проблеми сучасного підручника, 28, 191‒201. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-191-201. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/202/215.
  17. Яценко, В. (2022). Практичні рекомендації щодо структурування методичного апарату навчального видання для інтегрованих курсів природничих наук. Проблеми сучасного підручника, 28, 212–219. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-212-219. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/204.
  18. Яценко, Т. (2021). Підручник літератури як засіб розвитку самостійної читацької діяльності учнів у реаліях Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 27, 299‒307. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-299-307. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/27/26.
  19. Яценко, Т., & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202‒211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/203/217.
  20. Behnke, Y. (2014). Visual Qualities of Future Geography Textbooks. European Journal of Geography, 5(4), 56‒66. https://www.researchgate.net/publication/274567597_Visual_Qualities_of_Future_Geography_Textbooks.
  21. Behnke, Y. (2016). How textbook design may influence learning with geography textbooks. Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science Education, 6(1), 38‒62. https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/19021.
  22. Behnke, Y. (2017). Mapping the Reading of Graphic Visualisations in Geography Textbooks. In N. Pyyry, L. Tainio, K. Juuti, R. Vasquez & M. Paananen (Eds.), Changing Subjects, Changing Pedagogies: Diversities in School and Education (pp. 68‒89). Finnish Research Association for Subject Didactics. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/231202/Ad_tutkimuksia_13_verkkojulkaisu.pdf?sequence=1.
  23. Behnke, Y. (2018). Textbook Effects and Efficacy. In E. Fuchs & A. Bock (Eds.), The Palgrave Handbook of Textbook Studies (рр. 383‒396). Palgrave Macmillan, New York. https://doi.org/10.1057/978-1-137-53142-1_28.
  24. Duarte, R. G. (2018). Cartography teaching and the development of spatial thinking in Brazilian geography textbooks. The Proceedings of the International Cartographic Association (Proceedings of the ICA), 1, 32. https://doi.org/10.5194/ica-proc-1-32-2018.
  25. García-González, J., Palencia, S., & Sánchez, I. (2021). Characterization of Environmental Education in Spanish Geography Textbooks. Sustainability, 13(3), 1159. https://doi.org/10.3390/su13031159.
  26. Geçit, Yı. (2010). The Evaluation of High School Geography 9 and High School Geography 11 Text Books With Some Formulas of Readability. Educational Sciences: Theory and Practice, 10, 2205‒2220. https://eric.ed.gov/?id=EJ919876.
  27. Janko, T., & Knecht P. (2013). Visuals in Geography Textbooks: Categorization of Types and Assessment of Their Instructional Qualities. Review of International Geographical Education Online, 3(1), 93‒110. https://dergipark.org.tr/tr/pub/rigeo/issue/11183/133618.
  28. Jo, I., & Bednarz, S. W. (2009). Evaluating geography textbook questions from a spatial perspective: Using concepts of space, tools of representation, and cognitive processes to evaluate spatiality. Journal of Geography, 108(1), 4‒13. https://doi.org/10.1080/00221340902758401.
  29. Krause, U., Budke, A., & Maier, V. (2021). Understanding of Developing and Setting Tasks in Geography Lessons by German and Dutch Student Teachers. Educ. Sci., 11(2), 63. https://doi.org/10.3390/educsci11020063.
  30. Maier, V., & Budke, A. (2016). The Use of Planning in English and German (NRW) Geography School Textbooks. Review of International Geographical Education Online (RIGEO V6-N1-1), 6(1), 8‒31. https://www.researchgate.net/publication/303443562_The_Use_of_Planning_in_English_and_German_NRW_Geography_School_Textbooks.
  31. Morote, A. F., & Olcina, J. (2020). El estudio del cambio climático en la Educación Primaria: una exploración a partir de los manuales escolares de Ciencias Sociales de la Comunidad Valenciana. Cuadernos Geográficos, 59(3), 158‒177. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v59i3.11792.
  32. Simon, M., & Budke, A. (2020). How Geography Textbook Tasks Promote Comparison Competency-An International Analysis. Sustainability, 12, 1‒19. http://dx.doi.org/10.3390/su12208344.
  33. Simon, M., Budke, A., & Schäbitz, F. (2020). The objectives and uses of comparisons in geography textbooks: results of an international comparative analysis. Heliyon, 6(8), e04420. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04420.
  34. Tracz, M. (2016). Geography Textbooks in the Opinion of Secondary School Students. Zeitschrift für Geographiedidaktik (Journal of Geography Education), 44(3), 35–48. http://dx.doi.org/10.18452/23264.
  35. Trahorsch, P., & Bláha, J. D. (2020). Visual Representation of the Curriculum in Geography Textbooks: the structure of visuals in educational medium analysis. IARTEM E-Journal, 11(2). https://doi.org/10.21344/iartem.v11i2.587.
  36. Trahorsch, P., & Knecht, P. (2021). Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie. Geografia Cassoviensis, 15(1), 56‒70. http://dx.doi.org/10.33542/GC2021-1-04.
  37. Tutashynskyi, V. (2021). Educational and methodological support for the adaptive cycle of technological education in the gymnasium of Ukraine. Проблеми сучасного підручника, 26, 252‒261. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-26-252‐261. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/48.
  38. Usher, J. (2021). Africa in Irish Primary Geography Textbooks: developing and applying a Framework to investigate the potential of Irish Primary Geography textbooks in supporting Critical Multicultural Education. Irish Educational Studies.. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1910975.
  39. Yang, D., Wang, Z., & Xu, D. (2015). A Comparison of Questions and Tasks in Geography Textbooks before and after Curriculum Reform in China. International Geographical Education Online, 5(3), 231‒248. https://dergipark.org.tr/en/pub/rigeo/issue/40885/493595.
  40. Yasar, O. (2009). A Comparative Analysis of Assessment and Evaluation Exercises Included in Geography Textbooks Written According to the 2005 Secondary Education Geography Curriculum and Textbooks of the Former Curriculum in Turkey. International Journal of Progressive Education, 5(1), 45‒68. https://ijpe.inased.org/makale/2571.
  41. Yasar, O., & Şeremet, M. (2007). A Comparative Analysis Regarding Pictures Included in Secondary School Geography Textbooks Taught in Turkey, International Research in Geographical and Environmental Education, 16(2), 157‒188.
  42. Zhuk, Yu., & Naumenko, S. (2020). The custom qualities of textbook in the pupils’ assessing of basic secondary education. Проблеми сучасного підручника, 25, 40–56. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2020-25-40-56.