№ 32 (2024)
Статті

PISA-2022: ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Валентина Новосьолова
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • PISA-2022,
  • читацька грамотність,
  • текст,
  • медіатекст

Як цитувати

Новосьолова, В. (2024). PISA-2022: ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 171–184. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-171-184

Анотація

У статті проаналізовано результати міжнародного оцінювання освітніх досягнень учасників PISA-2022, зокрема показників рівня сформованості читацької грамотності. Окреслено ключові проблеми формування читацької грамотності в закладах загальної середньої освіти, схарактеризовано низку факторів, що впливають на формування читацької грамотності. Констатовано низький рівень сформованості умінь українського учнівства в галузі читання (15-річні учні й учениці відстають за рівнем читацької грамотності від своїх однолітків із країн Організації економічного співробітництва та розвитку на два з половиною роки навчання). Водночас матеріали дослідження є основою для розроблення методології поліпшення навичок читання, підвищення читацької культури здобувачів освіти. Виокремлено й схарактеризовано ефективність проблемного, дослідницького, проєктного методів для покращення читацьких досягнень учнів.

Рекомендовано зразки вправ і завдань, спрямованих на формування здатності учнів читати, розуміти й інтерпретувати тексти різних форматів, розвиток їх аналітичного і критичного мислення; навичок інтерпретації прочитаного; уміння стисло й посутньо висловлювати свої думки; використовувати інформацію для вирішення різних завдань; оперувати навчальними здобутками в ситуаціях можливих життєвих труднощів і викликів та робити обґрунтовані висновки на майбутнє. Зазначено, що для ефективного вирішення проблеми незадовільного рівня досягнень учнів у вмінні використовувати прочитане для розв’язання певних проблем необхідно постійно моніторити поступ учнів.

Оскільки у 2022 році тестування PISA відбувалося в комп’ютерному форматі, у статті зосереджено увагу на завданнях, які вимагають від учнів роботи з різноманітними цифровими ресурсами, зокрема онлайновими. Ця робота має здійснюватися систематично й цілеспрямовано та супроводжуватися чіткими інструкціями, вказівками, порадами вчителя.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Бондаренко, Н. (2020). Читацька грамотність українського учнівства: акценти PISA–2018. Український Педагогічний журнал, 2, 95–103. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/359
  2. Бичко, Г. (2023). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Український центр оцінювання якості освіти. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf
  3. Бичко, Г., Вакуленко, Т., Лісова, Т., Мазорчук, М., Терещенко, В., Раков, С., & Горох, В. (2023). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 (В. Терещенко & І. Клименко, Ред.). Український центр оцінювання якості освіти. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf
  4. Васильєва, Д., Головко, М., Жук, Ю., Козленко, О., Ляшенко, О., Науменко, С., & Новосьолова, В. (2020). Уроки PISA 2018: методичні рекомендації. Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/719572/1/PISA.pdf
  5. Горошкіна, О. (2021). Навчання різних видів читання на уроках української мови. У ІХ Волошинські читання. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство: збірник матеріалів (с. 100–105). Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/728952/1/
  6. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). https://nus.org.ua/news/opublikuvaly-novyj-standart-dlya-5-9-klasiv-dyvitsya-dokument/
  7. Качак, Т., & Близнюк, Т. (2023). Технологія інтегрованого навчання на уроках мовно-літературної освітньої галузі. Освітні обрії, 2 (1 (56)), 89–94. https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/7087
  8. Кучеренко, І. (2018). Інтеграція у вивченні української мови та літератури в новій українській школі. Наукові записки науково-дослідної лабораторії «Проблеми підготовки студентів-філологів до українознавчої роботи в школі» : збірник наукових праць, 40–46. https://dspace.udpu.edu.ua
  9. Лиховид, І. Читацька грамотність vs вміння читати: із чим насправді мають труднощі українські підлітки та як цьому зарадити. (2024). Нова українська школа. Веб-ресурс НУШ. https://nus.org.ua/articles/chytatska-gramotnist-vs-vminnya-chytaty-iz-chym-naspravdi-mayut-trudnoshhi-ukrayinski-pidlitky-ta-yak-tsomu-zaradyty/
  10. Новосьолова, В. (2020). Результати проведення РІSA-2018 як інструмент підвищення рівня сформованості читацької компетентності учнів. Дивослово, 7, 12‒18. https://lib.iitta.gov.ua/722128/
  11. Старагіна, І., Новосьолова, В., Терещенко, В., Романенко, Ю., Блажко, М., Ткач, П., Панченков, А., & Волошенюк, О. (2021). Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури). 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1VrCTNOJ1mrqZ7H17DY7FPnPqfyv5olti/view
  12. Старагіна, І., Новосьолова, В., Терещенко, В., Романенко, Ю., Блажко, М., Ткач, П., & Панченков, А. (2023). Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури). 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1dIDrVkU-m5r2_PRDiAYeTJPZTzVGmBQ8/view?usp=sharing
  13. Старагіна, І., Новосьолова, В., Терещенко, В., Романенко, Ю., Блажко, М., Ткач, П., Панченков, А., & Волошенюк, О. (2022). Українська мова, українська та зарубіжна літератури: підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Генеза.
  14. Швадчак, Н. (2021). PISA-2022: поради, як вчителям підготувати учнів до тестування з читання. https://nus.org.ua/articles/pisa-2022-porady-vchytelyam-shhodo-chytannya/
  15. Шляйхер, А. (2018). Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття. Літопис. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/yakist-osviti/shlyaykher-naykrashchiy-klas-u-sviti-yak-stvoriti-sistemu-osviti-21-go-stolittya.pdf
  16. Яценко, Т., & Слижук, О. (2024b). Формування читацької грамотності учнів 5–6 класів на уроках української літератури: методичний посібник. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/740369/1/
  17. Яценко, Т., & Слижук, О. (2024a). Підручник української літератури як засіб формування читацької грамотності учнів 5–6 класів. Проблеми сучасного підручника, 31, 280–288. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-280-288
  18. Яценко, Т., Пархоменко, В., Тригуб, І., & Слижук, О. (2022). Література (українська та зарубіжна): підручник інтегрованого курсу для 5 класу (у 2-х частинах). Київ: Освіта.
  19. Яценко, Т., & Тригуб, І. (2023). Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1UVRV8yUqkD0Y--HlIUreJJX_Bedvb5hS/view
  20. Berns, R. G., & Erickson, P. M. (2001). Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for the New Economy. The Highlight Zone: Research and Work, 5, 1–8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452376.pdf
  21. Berns, R. G., & Erickson, P. M. (2001). Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for the New Economy. The Highlight Zone: Research and Work, 5, 1–8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452376.pdf (in English).
  22. Bondarenko, N. (2020). Chytatska hramotnist ukrainskoho uchnivstva: aktsenty PISA–2018. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 2, 95–103. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/359 (in Ukrainian).
  23. Bychko, H. (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022. Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf (in Ukrainian).
  24. Bychko, H., Vakulenko, T., Lisova, T., Mazorchuk, M., Tereshchenko, V., Rakov, S., & Horokh, V. (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022 (V. Tereshchenko & I. Klymenko, Red.). Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf (in Ukrainian).
  25. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). https://nus.org.ua/news/opublikuvaly-novyj-standart-dlya-5-9-klasiv-dyvitsya-dokument/ (in Ukrainian).
  26. Horoshkina, O. (2021). Navchannia riznykh vydiv chytannia na urokakh ukrainskoi movy. U IKh Voloshynski chytannia. Shkilna literaturna osvita: tradytsii i novatorstvo: zbirnyk materialiv (s. 100–105). Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/728952/1/ (in Ukrainian).
  27. Kachak, T., & Blyzniuk, T. (2023). Tekhnolohiia intehrovanoho navchannia na urokakh movno-literaturnoi osvitnoi haluzi. Osvitni obrii, 2(1 (56)), 89–94. https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/7087 (in Ukrainian).
  28. Kucherenko, I. (2018). Intehratsiia u vyvchenni ukrainskoi movy ta literatury v novii ukrainskii shkoli. Naukovi zapysky naukovo-doslidnoi laboratorii «Problemy pidhotovky studentiv-filolohiv do ukrainoznavchoi roboty v shkoli» : zbirnyk naukovykh prats, 40–46. https://dspace.udpu.edu.ua (in Ukrainian).
  29. Lykhovyd, I. Chytatska hramotnist vs vminnia chytaty: iz chym naspravdi maiut trudnoshchi ukrainski pidlitky ta yak tsomu zaradyty. (2024). Nova ukrainska shkola. Veb-resurs NUSh. https://nus.org.ua/articles/chytatska-gramotnist-vs-vminnya-chytaty-iz-chym-naspravdi-mayut-trudnoshhi-ukrayinski-pidlitky-ta-yak-tsomu-zaradyty/ (in Ukrainian).
  30. Novosolova, V. (2020). Rezultaty provedennia RISA-2018 yak instrument pidvyshchennia rivnia sformovanosti chytatskoi kompetentnosti uchniv. Dyvoslovo, 7, 12-18. https://lib.iitta.gov.ua/722128/ (in Ukrainian).
  31. Shliaikher, A. (2018). Naikrashchyi klas u sviti: yak stvoryty osvitniu systemu 21-ho stolittia. Litopys. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/yakist-osviti/shlyaykher-naykrashchiy-klas-u-sviti-yak-stvoriti-sistemu-osviti-21-go-stolittya.pdf (in Ukrainian).
  32. Shvadchak, N. (2021). PISA-2022: porady, yak vchyteliam pidhotuvaty uchniv do testuvannia z chytannia. https://nus.org.ua/articles/pisa-2022-porady-vchytelyam-shhodo-chytannya/ (in Ukrainian).
  33. Starahina, I., Novosolova, V., Tereshchenko, V., Romanenko, Yu., Blazhko, M., Tkach, P., Panchenkov, A., & Volosheniuk, O. (2021). Modelna navchalna prohrama «Intehrovanyi movno-literaturnyi kurs (ukrainska mova, ukrainska ta zarubizhni literatury). 5-6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1VrCTNOJ1mrqZ7H17DY7FPnPqfyv5olti/view (in Ukrainian).
  34. Starahina, I., Novosolova, V., Tereshchenko, V., Romanenko, Yu., Blazhko, M., Tkach, P., & Panchenkov, A. (2023). Modelna navchalna prohrama «Intehrovanyi movno-literaturnyi kurs (ukrainska mova, ukrainska ta zarubizhni literatury). 7-9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1dIDrVkU-m5r2_PRDiAYeTJPZTzVGmBQ8/view?usp=sharing (in Ukrainian).
  35. Starahina, I., Novosolova, V., Tereshchenko, V., Romanenko, Yu., Blazhko, M., Tkach, P., Panchenkov, A., & Volosheniuk, O. (2022). Ukrainska mova, ukrainska ta zarubizhna literatury: pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity (u 2-kh chastynakh). Heneza (in Ukrainian).
  36. Vasylieva, D., Holovko, M., Zhuk, Yu., Kozlenko, O., Liashenko, O., Naumenko, S., & Novosolova, V. (2020). Uroky PISA 2018: metodychni rekomendatsii. Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/719572/1/PISA.pdf (in Ukrainian).
  37. Yatsenko, T., & Slyzhuk, O. (2024a). Pidruchnyk ukrainskoi literatury yak zasib formuvannia chytatskoi hramotnosti uchniv 5–6 klasiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 31, 280–288. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-280-288 (in Ukrainian).
  38. Yatsenko, T., & Slyzhuk, O. (2024b). Formuvannia chytatskoi hramotnosti uchniv 56 klasiv na urokakh ukrainskoi literatury: metodychnyi posibnyk. Куiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/740369/1/ (in Ukrainian).
  39. Yatsenko, T., & Tryhub, I. (2023). Modelna navchalna prohrama «Intehrovanyi kurs literatur (ukrainskoi ta zarubizhnoi). 5–6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1UVRV8yUqkD0Y--HlIUreJJX_Bedvb5hS/view (in Ukrainian).
  40. Yatsenko, T., Parkhomenko, V., Tryhub, I., & Slyzhuk, O. (2022). Literatura (ukrainska ta zarubizhna): pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 5 klasu (u 2-kh chastynakh). Куiv: Osvita. (in Ukrainian).